BillerudKorsnäs: ”Varumärken tjänar på att vara hjälpsamma”

PUBLICERAD: 25 april 2018
UPPDATERAD: 25 januari

BillerudKorsnäs ”Packaging Sustainability for Helpful Brands” visar hur varumärken och företag tjänar på att vara hjälpsamma mot konsumenterna.

BillerudKorsnäs konsumentpanel inom ”Packaging Sustainability” har genomfört en undersökning om hur varumärkesägare och företag kan tjäna på att agera hjälpsamt och underlätta för konsumenterna.

Förpackningar är en tydlig kontaktpunkt med konsumenter, oavsett försäljningskanal, och därmed ett strategiskt verktyg för varumärken, som stödjer människors ökande ambition att bli mer hållbarhetsorienterade i vardagliga handlingar och val. BillerudKorsnäs djupdyk ”Packaging Sustainability for Helpful Brands” visar att varumärkesägare, som tydligt gör det möjligt för konsumenter att agera mer hållbart, är i hög global efterfrågan.

I BillerudKorsnäs Consumer Panel 2017 tilldelades högsta indexpoäng möjligheten för varumärken att särskilja sig genom ”packaging sustainability”. Exempelvis kan varumärken, genom att möjliggöra enklare återvinning, bidra till minskat livsmedelsavfall eller erbjuda ett fördelaktigt andra och tredje användningsområde för förpackningar, ge tydliga fördelar till konsumenter, som vill agera mer hållbart.

Dessa fördelar, om de kommuniceras, skulle vara kraftfulla för att visa att man är ett hjälpsamt varumärke. De långsiktiga vinnarna kommer att vara varumärken och företag, som uppfattas som verkligt hjälpsamma, eftersom konsumenter (och B2B-kunder) då känner att de är en del av lösningen – inte problemet.

Här är exempel på några ämnen, som behandlas i ”Packaging Sustainability for Helpful Brands”:
* Hjälpsamma varumärken – en nyckel till framgång
* Hjälpa konsumenten att bli en hjälte
* Förpackningen som ett strategiskt verktyg
* Förpackningen som en möjliggörare för hållbarhet
* Förenkla återvinning

Läs/ladda hem hela rapporten via PDF-länken nedan.

 

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX