BillerudKorsnäs: ”Varumärken tjänar på att vara hjälpsamma”

PUBLICERAD: 25 april 2018
UPPDATERAD: 25 januari

BillerudKorsnäs ”Packaging Sustainability for Helpful Brands” visar hur varumärken och företag tjänar på att vara hjälpsamma mot konsumenterna.

BillerudKorsnäs konsumentpanel inom ”Packaging Sustainability” har genomfört en undersökning om hur varumärkesägare och företag kan tjäna på att agera hjälpsamt och underlätta för konsumenterna.

Förpackningar är en tydlig kontaktpunkt med konsumenter, oavsett försäljningskanal, och därmed ett strategiskt verktyg för varumärken, som stödjer människors ökande ambition att bli mer hållbarhetsorienterade i vardagliga handlingar och val. BillerudKorsnäs djupdyk ”Packaging Sustainability for Helpful Brands” visar att varumärkesägare, som tydligt gör det möjligt för konsumenter att agera mer hållbart, är i hög global efterfrågan.

I BillerudKorsnäs Consumer Panel 2017 tilldelades högsta indexpoäng möjligheten för varumärken att särskilja sig genom ”packaging sustainability”. Exempelvis kan varumärken, genom att möjliggöra enklare återvinning, bidra till minskat livsmedelsavfall eller erbjuda ett fördelaktigt andra och tredje användningsområde för förpackningar, ge tydliga fördelar till konsumenter, som vill agera mer hållbart.

Dessa fördelar, om de kommuniceras, skulle vara kraftfulla för att visa att man är ett hjälpsamt varumärke. De långsiktiga vinnarna kommer att vara varumärken och företag, som uppfattas som verkligt hjälpsamma, eftersom konsumenter (och B2B-kunder) då känner att de är en del av lösningen – inte problemet.

Här är exempel på några ämnen, som behandlas i ”Packaging Sustainability for Helpful Brands”:
* Hjälpsamma varumärken – en nyckel till framgång
* Hjälpa konsumenten att bli en hjälte
* Förpackningen som ett strategiskt verktyg
* Förpackningen som en möjliggörare för hållbarhet
* Förenkla återvinning

Läs/ladda hem hela rapporten via PDF-länken nedan.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning