BillerudKorsnäs konsumentpanel inom ”Packaging Sustainability” har genomfört en undersökning om hur varumärkesägare och företag kan tjäna på att agera hjälpsamt och underlätta för konsumenterna.
Förpackningar är en tydlig kontaktpunkt med konsumenter, oavsett försäljningskanal, och därmed ett strategiskt verktyg för varumärken, som stödjer människors ökande ambition att bli mer hållbarhetsorienterade i vardagliga handlingar och val. BillerudKorsnäs djupdyk ”Packaging Sustainability for Helpful Brands” visar att varumärkesägare, som tydligt gör det möjligt för konsumenter att agera mer hållbart, är i hög global efterfrågan.
I BillerudKorsnäs Consumer Panel 2017 tilldelades högsta indexpoäng möjligheten för varumärken att särskilja sig genom ”packaging sustainability”. Exempelvis kan varumärken, genom att möjliggöra enklare återvinning, bidra till minskat livsmedelsavfall eller erbjuda ett fördelaktigt andra och tredje användningsområde för förpackningar, ge tydliga fördelar till konsumenter, som vill agera mer hållbart.
Dessa fördelar, om de kommuniceras, skulle vara kraftfulla för att visa att man är ett hjälpsamt varumärke. De långsiktiga vinnarna kommer att vara varumärken och företag, som uppfattas som verkligt hjälpsamma, eftersom konsumenter (och B2B-kunder) då känner att de är en del av lösningen – inte problemet.
Här är exempel på några ämnen, som behandlas i ”Packaging Sustainability for Helpful Brands”:
* Hjälpsamma varumärken – en nyckel till framgång
* Hjälpa konsumenten att bli en hjälte
* Förpackningen som ett strategiskt verktyg
* Förpackningen som en möjliggörare för hållbarhet
* Förenkla återvinning
Läs/ladda hem hela rapporten via PDF-länken nedan.