BillerudKorsnäs nya strategi: Tillväxt inom förpackningar

PUBLICERAD: 17 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Vägen framåt för BillerudKorsnäs är ökad satsning och tillväxt inom förpackningsmaterial och förpackningslösningar. Bilden visar bruket Skärblacka utanför Norrköping. (Bild BillerudKorsnäs)|”Vi har tagit fram en strategisk riktning för lönsam och hållbar tillväxt”, säger Christoph Michalski. (Bild BillerudKorsnäs)

”Hållbar tillväxt inom förpackningsmaterial ” är ledorden i den nya företagsstrategi som BillerudKorsnäs presenterar på sin kapitalmarknadsdag idag, den 17 november.

”Vi har tagit fram en strategisk riktning för lönsam och hållbar tillväxt”, säger Christoph Michalski. (Bild BillerudKorsnäs)

”BillerudKorsnäs har en fantastisk möjlighet med optimal exponering mot trender som stödjer en ökad efterfrågan på våra förnybara och högkvalitativa produkter tillverkade av nyfiber. Vi har tagit fram en strategisk riktning för hur vi ska nå en lönsam och hållbar försäljningstillväxt till 2030”, säger Christoph Michalski, koncernchef och VD i BillerudKorsnäs.

BillerudKorsnäs nya strategi fokuserar på attraktiva marknader med goda tillväxtmöjligheter och produktsegment där företaget har en stark konkurrensförmåga.

De här punkterna lyfts fram i den nya strategin:

  • Europa kommer fortsatt att vara huvudmarknad men nya affärsmöjligheter ska utforskas, specifikt för kartong i Amerika.
  • För att maximera de organiska tillväxtmöjligheterna kommer hög produktionseffektivitet vara avgörande. Därför förväntas de årliga investeringarna i underhåll och utveckling av bruken nå 1,5-1,7 miljarder kronor fram till år 2025.
  • Möjligheter att öka produktionskapaciteten vid koncernens befintliga anläggningar eller via förvärv kommer att utvärderas.
  • Transformation mot en professionell inköpsorganisation för vedförsörjning är en integrerad del av strategin, med målet att bygga långsiktiga partnerskap för att säkerställa en konkurrenskraftig fibertillgång.
  • Ytterligare strukturella besparingar under det nuvarande kostnads- och effektivitetsprogrammet uppskattas uppgå till 130 miljoner kronor under år 2022.

BillerudKorsnäs skriver i ett pressmeddelande inför dagens kapitalmarknadsdag att koncernens finansiella mål i stort sett är oförändrade:

  • Försäljningstillväxt på 3-4 procent per år (oförändrat)
  • EBITDA-marginal över 17 procent (oförändrat)
  • Räntebärande nettoskuld i relation till EBITDA under 2,5 (oförändrat)
  • Utdelning minst 50 procent av årets resultat (tidigare 50 procent)
  • Ett mål för avkastning på sysselsatt kapital har upphävts, givet stora investeringsprogram under de senaste åren.

N.B.: BillerudKorsnäs kapitalmarknadsdag 2021 börjar kl 13.00 den 17 november och kan följas HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se