BillerudKorsnäs har antagit nya klimatmål för 2030 och 2050

PUBLICERAD: 5 februari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

”BillerudKorsnäs har en nyckelroll i övergången till ett biobaserat och hållbart samhälle”|säger Henrik Essén.

BillerudKorsnäs meddelar att bolaget som en av föregångarna inom den globala förpackningsindustrin har fått sina klimatmål godkända av initiativet Science Based Targets. Initiativet initierades av FN, WWF och World Resources Institute och syftar till att förmå världens företag att anta klimatmål i enlighet med FN:s Parisavtal.

Redan idag är BillerudKorsnäs verksamhet till stor del fossilfri och i den egna verksamheten används 97,5 procent biobränslen. För att ytterligare bidra till att minska klimatförändringarna har BillerudKorsnäs antagit nya klimatmål för år 2030 respektive 2050, vilka nu har godkänts av Science Based Targets-initiativet. De godkända målen, som är i linje med vad som krävs för att den globala uppvärmingen inte ska överstiga två grader, är att:

1. till år 2030 minska direkta utsläpp av växthusgaser från den egna verksamheten och indirekta utsläpp från köpt energi med minst 59 procent jämfört med 2016 års nivåer. År 2050 ska motsvarande utsläpp vara minst 74 procent lägre.
2. till år 2030 minska indirekta utsläpp av växthusgaser från inköp av varor och tjänster (exempelvis transporter) med minst 30 procent jämfört med 2016 års nivåer. År 2050 ska motsvarande utsläpp vara minst 70 procent lägre.

”Parisavtalet och FN:s klimatmål nummer 13 ´Bekämpa klimatförändringen´ sänder en tydlig signal att skyndsamt utveckla nya resurseffektiva lösningar och byta ut fossilt mot förnybart. Vi är därför mycket stolta över att som en av de första aktörerna inom vår industri presentera nya klimatmål. BillerudKorsnäs och den skogsbaserade industrin har en nyckelroll i övergången till ett biobaserat och hållbart samhälle inte minst genom att erbjuda förnyelsebara alternativ till fossilbaserade förpackningsmaterial,” säger Henrik Essén, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på BillerudKorsnäs.

”Vi gratulerar BillerudKorsnäs till att deras utsläppsminskningsmål har validerats av initiativet Science Based Targets. Genom att fastställa mål som går i linje med den grad av koldioxidminskning, som krävs för att uppnå målen i Parisavtalet, visar BillerudKorsnäs sitt affärsledarskap och positionerar sig för framgång i den koldioxidsnåla ekonomin”, säger Alberto Carrillo Pineda, direktör för klimatinitiativen vid CDP och medlem av Science Based Targets-initiativets styrgrupp.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax