BillerudKorsnäs första kvartal: Tillväxt och högsta lönsamhet

PUBLICERAD: 10 maj 2022
UPPDATERAD: 25 januari

BillerudKorsnäs uppvisar hög lönsamhet och stark tillväxt i sin interimsrapport för årets första kvartal. Bilden visar infarten till Gruvöns bruk. (Bild BillerudKorsnäs)|Christoph Michalski är VD och koncernchef i BillerudKorsnäs. (Bild BillerudKorsnäs)

Resultaten för årets första kvartal för BillerudKorsnäs visar på fortsatt stark tillväxt och ett EBITDA-resultat som var det historiskt högsta.

”Det var ett kvartal helt fokuserat på vår nya strategi. Trots alla makroekonomiska osäkerheter, som ytterligare har förstärks av det ryska kriget, tror vi att prioriteringen på kartong och tillväxtmöjligheter i Nordamerika förblir de rätta valen”, skriver VD och koncernchef Christoph Michalski i sina kommentarer till kvartalsrapporten.

Christoph Michalski är VD och koncernchef i BillerudKorsnäs. (Bild BillerudKorsnäs)

VD konstaterar i sina kommentarer att bolaget gjort framsteg i genomförandet av sin strategi med förvärvet av USA-baserade Verso Corporation och genom avtalet om ett joint venture med norska Viken Skog kring eventuell massaproduktion för kartongtillverkning (Läs HÄR)

Av rapporten framgår att nettoomsättningen under Q1-2022 ökade med 13 procent till 7,397 miljarder kronor (6,520 miljarder kr Q1-2021) och att justerat EBITDA ökade till 1,664 miljarder kronor (1,003), motsvarande en justerad EBITDA-marginal på 22 procent (15 procent). Rörelseresultatet var 1,189 miljarder kronor (528) och periodens resultat 884 miljoner kronor (377). Per aktie blev resultatet 4,27 kronor att jämföra med 1,82 kronor för motsvarande period i fjol.

”För resten av 2022 förväntar vi oss att de starka marknadsförutsättningarna kommer att bestå. Trots de mer osäkra makroekonomiska utsikterna på våra huvudmarknader är vi övertygade om att de flesta av våra produkter riktar sig till mycket motståndskraftiga slutsegment. Marknadsförutsättningarna förväntas även förbli starka i Nordamerika”, skriver Christoph Michalski, som också framhåller att BillerudKorsnäs kraftfullt fördömer Rysslands brutala krig i Ukraina, men att bolagets verksamhet i Ryssland och Ukraina endast påverkas indirekt eftersom försäljningsexponeringen till de båda länderna bara var en procent under 2021.

Här finns hela kvartalsrapporten att läsa/ladda ner.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor