BillerudKorsnäs-förpackning halverar Oatly-utsläpp av CO2

PUBLICERAD: 11 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Svenska Oatlys nya sekundärförpackning för den asiatiska marknaden är utvecklad av BillerudKorsnäs. (Bild BillerudKorsnäs)|Jenny Belsö Trojer, Oatly. (Bild privat)|Henrik Ahlgren, BillerudKorsnäs. (Bild fr LinkedIn)

BillerudKorsnäs har utvecklat en sekundärförpackning för produkter från svenska Oatly Group AB, som möjliggjort en beräknad minskning av CO2-utsläppen från sekundärförpackningar med upp till 50 procent, jämfört med konventionella förpackningslösningar.

Förpackningslösningen utvecklades speciellt för Oatlys produktionsanläggning i Singapore, som nyligen öppnades och som är Oatlys första tillverkningsenhet i Asien. Singapore-fabriken ingår i det svenska livsmedelsföretagets global expansion och satsning på bland annat de asiatiska marknaderna.

BillerudKorsnäs skriver i ett pressmeddelande att den nya transportförpackningen i wellpapp är utvecklad med tanke på krävande klimatförhållanden med varmt och fuktigt väder, vilket skapar utmanande logistik.

Henrik Ahlgren, BillerudKorsnäs. (Bild fr LinkedIn)

Vanligen möter förpackningsanvändare sådana krävande klimatförhållanden med transport-/sekundärförpackningar som innehåller mer material, men i det här fallet har utvecklingsteamet på BillerudKorsnäs BoxLab kommit med en annan lösning, som ger förbättrad hållbarhetsprestanda och uppfyller Oatlys kvalitetskrav.

”Att utmana konventionella förpackningslösningar för en hållbar framtid har länge varit ledstjärnan för BillerudKorsnäs. Oatly är ett företag som strävar efter att producera hållbara och ansvarsfulla produkter. Vi tänker lika på många sätt”, säger Henrik Ahlgren, försäljningsdirektör Asia & Pacific, BillerudKorsnäs.

Enligt BillerudKorsnäs minimerar den nya Oatly-förpackningen skador och avfall genom hela logistikkedjan. Förpackningen är utvecklad med fokus på resurseffektivitet: så lite material som möjligt och med minimal vattenanvändning. Vidare är förpackningsmaterialet återvinningsbart och kommer från förnybara källor och transparens genom hela värdekedjan tillämpas för att säkra förnybara energikällor.

Jenny Belsö Trojer, Oatly. (Bild privat)

”Vi försöker alltid hitta lösningar för att göra vår produktionskedja mer hållbar, transparent och resurseffektiv. Därför är det fantastiskt att vi kan samarbeta med BillerudKorsnäs för att hitta den här lösningen för att minska klimatpåverkan och optimera designen av våra asiatiska förpackningar”, säger Jenny Belsö Trojer, Global Cat Manager Packaging Material på Oatly.

Det förnybara pappersmaterialet i Oatlys nya sekundärförpackning kommer från ansvarsfullt skötta skogar och är baserat på starka primärfibrer som ger en minskning av förpackningsmaterial med upp till 35 procent och kommer att generera betydande årliga besparingar av förpackningsmaterial.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax