Nu har BillerudKorsnäs genomfört sitt aviserade namnbyte – från och med 12 oktober heter den svenska storkoncernen enbart ”Billerud”. Förenklingen görs för att tillmötesgå företagets internationella kunder, det är helt enkelt lättare att säga (och skriva) ”Billerud”…
Billerud skriver att namnbytet också är helt i linje med bolagets strategi att expandera i Nordamerika och att fortsätta att driva hållbar tillväxt på globala marknader.
”Vi är nu redo att möta framtidens utmaningar som ett företag: Billerud. För ett år sedan satte vi en tydlig strategi med syftet att uppnå lönsam och hållbar försäljningstillväxt fram till år 2030 och att växa i Nordamerika. Namnbytet är ett naturligt steg på den resan”, säger Christoph Michalski, VD och koncernchef på Billerud.
Namnförenklingen till Billerud gäller alltså från och med den 12 oktober och omfattar alla bruk och försäljningskontor inom koncernen. Billeruds rötter och arv inom skogs- och pappersindustrin sträcker sig mer än 150 år tillbaka i tiden och företaget, liksom dess olika bruk, har haft flera olika namn genom historien.
Det utvidgade bolagsnamnet ”BillerudKorsnäs” fick forna Billerud AB i samband med att man den 29 november 2012 förvärvade massa- och pappersbolaget Korsnäs AB av investmentbolaget Kinnevik. Men nu är den delen av bolagsnamnet alltså ett minne blott.
”Det är med stolthet som Billerud kommer att föra sin historia in i nuet. Vår skicklighet som tillverkare av förpackningsmaterial sitter inte i namnet utan i våra medarbetare. För oss är produktkvaliteten avgörande. Vi använder nyfiber i vårt förpackningsmaterial, vilket ger pappret en sådan styrka att kunderna kan minska både klimatpåverkan och kostnader. Nu fortsätter vi att som ´Billerud´ utveckla hållbara förpackningslösningar tillsammans med våra kunder”, säger Christoph Michalski.
I och med namnbytet så har också bolagets hemsidesadress ändrats till https://www.billerud.com/ och alla medarbetares mejladresser har fått @-ändelsen billerud.com