Billerud genomför namnbytet: Nu är ”Korsnäs” ett minne blott

PUBLICERAD: 13 oktober 2022
UPPDATERAD: 25 januari

|Namnbytet är ett naturligt steg på vår globala tillväxt”, säger Christoph Michalski. (Bild Billerud)

Nu har BillerudKorsnäs genomfört sitt aviserade namnbyte – från och med 12 oktober heter den svenska storkoncernen enbart ”Billerud”. Förenklingen görs för att tillmötesgå företagets internationella kunder, det är helt enkelt lättare att säga (och skriva) ”Billerud”…

Billerud skriver att namnbytet också är helt i linje med bolagets strategi att expandera i Nordamerika och att fortsätta att driva hållbar tillväxt på globala marknader.

”Vi är nu redo att möta framtidens utmaningar som ett företag: Billerud. För ett år sedan satte vi en tydlig strategi med syftet att uppnå lönsam och hållbar försäljningstillväxt fram till år 2030 och att växa i Nordamerika. Namnbytet är ett naturligt steg på den resan”, säger Christoph Michalski, VD och koncernchef på Billerud.

Namnbytet är ett naturligt steg på vår globala tillväxt”, säger Christoph Michalski. (Bild Billerud)

Namnförenklingen till Billerud gäller alltså från och med den 12 oktober och omfattar alla bruk och försäljningskontor inom koncernen. Billeruds rötter och arv inom skogs- och pappersindustrin sträcker sig mer än 150 år tillbaka i tiden och företaget, liksom dess olika bruk, har haft flera olika namn genom historien.

Det utvidgade bolagsnamnet ”BillerudKorsnäs” fick forna Billerud AB i samband med att man den 29 november 2012 förvärvade massa- och pappersbolaget Korsnäs AB av investmentbolaget Kinnevik. Men nu är den delen av bolagsnamnet alltså ett minne blott.

”Det är med stolthet som Billerud kommer att föra sin historia in i nuet. Vår skicklighet som tillverkare av förpackningsmaterial sitter inte i namnet utan i våra medarbetare. För oss är produktkvaliteten avgörande. Vi använder nyfiber i vårt förpackningsmaterial, vilket ger pappret en sådan styrka att kunderna kan minska både klimatpåverkan och kostnader. Nu fortsätter vi att som ´Billerud´ utveckla hållbara förpackningslösningar tillsammans med våra kunder”, säger Christoph Michalski.

I och med namnbytet så har också bolagets hemsidesadress ändrats till https://www.billerud.com/ och alla medarbetares mejladresser har fått @-ändelsen billerud.com

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x