Beumers ”glasögon” ger kunden smart digital teknisk service

PUBLICERAD: 4 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Med Beumers ”smarta glasögon” – i form av ett headset och en ”ögonkamera” – kan Beumers serviceexperter direktkommunicera med kundens medarbetare och lösa uppkomna problem. (Bild Beumer)

Tyska Beumer Group har utvecklat övervaknings- och servicetjänsten Smart Glasses, som på digital väg hjälper ett företags servicetekniker att övervaka processer och tillverkningsmoment och att upptäcka fel och virtuellt åtgärda dem.

Beumer skriver i ett pressmeddelande att Smart Glasses är en banbrytande produkt, som stöder användare snabbt och enkelt. Det är en digital lösning, som minskar restider och kostnader, eftersom den innebär att Beumers kundsupporttekniker använder ”glasögonen” för att ta en virtuell titt ”över axeln” på kundens servicetekniker och tillsammans med denne lösa eventuella problem.

”Med Smart Glasses kan kunderna snabbt få kontakt och hjälp av Beumers serviceexperter var som helst och när som helst”, säger Christopher Kirsch, teamledare för BG.evolution, ett spin-off-projekt från universitetet i Dortmund, som arbetar nära Beumer och hjälper dem att ta fram och testa nya tekniker och lösningar, som exempelvis Smart Glasses.

Beumer skriver att om det uppstår ett problem under drift, kan detta lätt resultera i flaskhalsar i produktionen och i värsta fall stora och kostsamma förseningar. Om en maskin plötsligt går sönder måste därför problemet lösas så fort som möjligt. Om användare av Beumer-produkter inte kan hantera problemen själva, skickar Beumer ut någon av sina globalt placerade tekniker för att förhindra längre stillestånd. Kunden har också möjlighet att beskriva problemen och få hjälp via telefonsupport, men det kan vara svårt att kommunicera komplexa problem snabbt och tydligt via telefon.

”Men tänk om kunden kan låta en Beumer-tekniker enkelt ta en snabb titt på problemet i realtid och hjälpa till att lösa det utan att faktiskt behöva vara på plats? Det blir nu möjligt med Beumers smarta ”glasögon!”, säger Christopher Kirsch.

Rent praktiskt går det till så att kundens egen tekniker tar på sig de smarta ”glasögonen” – i form av ett headset och en kamera – och sedan tar kontakt med Beumer-supporten via en app och ett ”hotline” servicenummer. Beumer-teknikern ser samma bild som kunden och kan direkt ge instruktioner och visa all relevant information inom synfältet, medan kundens tekniker har båda händerna fria för att följa expertens instruktioner och utföra nödvändiga åtgärder.

”Språkbarriärer eller brist på specialkunskaper är inte längre relevanta vid felsökning. Tillsammans med användaren kan vi också bättre validera varför felet uppstod baserat på inspelade bilder”, förklarar Christopher Kirsch.

Om Beumer Group
Företaget, som har huvudsäte i Beckum, Tyskland, är en stor global aktör inom intralogistiska lösningar för materialtransport, lastning, pallettering, förpackning, sortering och bagagehantering. Beumer har cirka 4.500 anställda och verksamheter i mer än 70 länder.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Är det här greenwashing Lego?

Lego är inne i en period där man byter ut sina plastpåsar med klotsarna som ligger i en kartongförpackning. Man byter till papperspåsar av miljöskäl, men hur är det egentligen? I Holland har en miljökämpe testat papperspåsarna.
Lego1x

Herrljunga Musteri byter från plast till plast i förpackningar för ingefärashots

Herrljunga Musteri har lanserat sina ingefärashots i en alternativ förpackningslösning. Man har gått från de små PET-flaskorna till påsförpackningar. Det är följden av att retursystemet inte kan hantera flaskor med så låg volym som gäller för shotsen.
Herrljungax

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx