Beumers ”glasögon” ger kunden smart digital teknisk service

PUBLICERAD: 4 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Med Beumers ”smarta glasögon” – i form av ett headset och en ”ögonkamera” – kan Beumers serviceexperter direktkommunicera med kundens medarbetare och lösa uppkomna problem. (Bild Beumer)

Tyska Beumer Group har utvecklat övervaknings- och servicetjänsten Smart Glasses, som på digital väg hjälper ett företags servicetekniker att övervaka processer och tillverkningsmoment och att upptäcka fel och virtuellt åtgärda dem.

Beumer skriver i ett pressmeddelande att Smart Glasses är en banbrytande produkt, som stöder användare snabbt och enkelt. Det är en digital lösning, som minskar restider och kostnader, eftersom den innebär att Beumers kundsupporttekniker använder ”glasögonen” för att ta en virtuell titt ”över axeln” på kundens servicetekniker och tillsammans med denne lösa eventuella problem.

”Med Smart Glasses kan kunderna snabbt få kontakt och hjälp av Beumers serviceexperter var som helst och när som helst”, säger Christopher Kirsch, teamledare för BG.evolution, ett spin-off-projekt från universitetet i Dortmund, som arbetar nära Beumer och hjälper dem att ta fram och testa nya tekniker och lösningar, som exempelvis Smart Glasses.

Beumer skriver att om det uppstår ett problem under drift, kan detta lätt resultera i flaskhalsar i produktionen och i värsta fall stora och kostsamma förseningar. Om en maskin plötsligt går sönder måste därför problemet lösas så fort som möjligt. Om användare av Beumer-produkter inte kan hantera problemen själva, skickar Beumer ut någon av sina globalt placerade tekniker för att förhindra längre stillestånd. Kunden har också möjlighet att beskriva problemen och få hjälp via telefonsupport, men det kan vara svårt att kommunicera komplexa problem snabbt och tydligt via telefon.

”Men tänk om kunden kan låta en Beumer-tekniker enkelt ta en snabb titt på problemet i realtid och hjälpa till att lösa det utan att faktiskt behöva vara på plats? Det blir nu möjligt med Beumers smarta ”glasögon!”, säger Christopher Kirsch.

Rent praktiskt går det till så att kundens egen tekniker tar på sig de smarta ”glasögonen” – i form av ett headset och en kamera – och sedan tar kontakt med Beumer-supporten via en app och ett ”hotline” servicenummer. Beumer-teknikern ser samma bild som kunden och kan direkt ge instruktioner och visa all relevant information inom synfältet, medan kundens tekniker har båda händerna fria för att följa expertens instruktioner och utföra nödvändiga åtgärder.

”Språkbarriärer eller brist på specialkunskaper är inte längre relevanta vid felsökning. Tillsammans med användaren kan vi också bättre validera varför felet uppstod baserat på inspelade bilder”, förklarar Christopher Kirsch.

Om Beumer Group
Företaget, som har huvudsäte i Beckum, Tyskland, är en stor global aktör inom intralogistiska lösningar för materialtransport, lastning, pallettering, förpackning, sortering och bagagehantering. Beumer har cirka 4.500 anställda och verksamheter i mer än 70 länder.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax