Better Planet Packaging i fokus på temadag med Smurfit Kappa

PUBLICERAD: 17 februari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Mycket på temadagen kretsade kring Smurfit Kappas initiativ ”Better Planet Packaging”. (Bild Smurfit Kappa)|Anna Barholf, som är Cloetta Sveriges marknadsdirektör och ibland kallar sig ”Godisprinsessan”, informerade om Cloettas plaststrategi och satsning på bioplaster. (Bild Bo Wallteg)

I början av februari bjöd Smurfit Kappa i Eslöv in kunder till en temadag med fokus på hållbarhet. Syftet var att skapa utrymme för information, inspiration, utbyte av olika perspektiv samt diskussioner. Ett femtontal kunder fanns på plats, man hade medvetet begränsat antalet deltagare för att möjliggöra en dynamisk och öppen dialog.

Smurfit Kappa har tagit fram ett initiativ, som man kallar ”Better Planet Packaging”, med syftet att skapa en mer hållbar framtid och mycket av det som avhandlades under dagen kom förstås att handla om detta initiativ och om företagets fiberbaserade förpackningslösningar. Men det blev också rätt mycket diskussioner om plast på temadagen – det kan ju inte ha undgått någon att plastdebatten minst sagt har satt fart på debatten, inte minst kring hållbarhet.

Temadagen öppnades av Mariette Lindsjö, som är marknadsdirektör i Smurfit Kappa Sverige-Norge, och föredragningarna inleddes av Smurfit Kappas Technical Account Manager Stefan Engblom, som talade om utmaningar och möjligheter för industrin idag och hur man ser på problemet med nedskräpning.

Anna Barholf, som är Cloetta Sveriges marknadsdirektör och ibland kallar sig ”Godisprinsessan”, informerade om Cloettas plaststrategi och satsning på bioplaster. (Bild Bo Wallteg)

Bland andra föredragshållare kan nämnas Anna-Lena Wihlborg, marknadsundersökningsföretaget Novus, som gav en sammanfattande bild av hur konsumenterna ser på livsmedelsförpackningar, baserat på en undersökning med 45.000 slumpmässigt utvalda personer och Cloetta Sveriges marknadsdirektör Anna Barholf, som bland annat informerade om företagets plaststrategi och kunde berätta att man satsar mer på biobaserade plaster och har tagit fram en egen logotyp, som kommunicerar att en förpackning innehåller växtbaserad plast.

På plats fanns också Olof Nyström från förpackningsklustret Packbridge, som konstaterade att ”hållbarhet” är ett mycket komplext ämne och att klustrets medlemmar ofta ställer frågan vilket som är det mest hållbara förpackningsmaterialet.

Ett utförligt referat från Smurfit Kappas temadag finns i årets första nummer att tidningen nord emballage, som utkommer inom kort.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024