Beröm från Världsnaturfonden

PUBLICERAD: 9 november 2015
UPPDATERAD: 9 november

BillerudKorsnäs uppmärksammas av Världsnaturfonden (WWF) som en föregångare när det gäller transparens och rapportering till WWF Environmental Paper Company Index 2015 (EPCI).  Årets mätning visar en positiv trend mot ökad öppenhet och hållbarhet i branschen.

– BillerudKorsnäs anser att öppenhet är viktig för att främja hållbar utveckling i värdekedjan. Det är också ett verktyg för att ge intressenter information så att de kan bedöma bolagets prestation. Våra höga poäng i kategorin öppenhet visar att vi är på rätt väg mot en hållbar framtid, säger Louise Wohrne, hållbarhetsutvecklare, BillerudKorsnäs.

– Massa- och pappersindustrin har potential att bidra till en grönare ekonomi. EPCI 2015 visar framsteg i den riktningen, åtminstone när det gäller branschens mest transparenta bolag, säger Emmanuelle Neyroumande, Globalt ansvarig för papper och massa på WWF International.

BillerudKorsnäs fick 78 procent (max 100) inom transparens för rapportering och miljöledningssystem. Totalpoängen blev 70,6 procent i produktkategorin förpackningar, jämfört med den senaste mätningen en förbättring med fem procentenheter. Särskilt uppmärksammas BillerudKorsnäs minskning av utsläpp av växthusgaser sedan den senaste rapporten.

Totalt valde 31 av 80 inbjudna företag att delta i EPCI 2015. Deltagarna representerar 7 procent av global produktion av förpackningspapper, 15 procent av pappers- och kartongproduktion och 15 procent av global massatillverkning. BillerudKorsnäs har deltagit i EPCI sedan 2011.

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 300 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 21 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs vidare

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox