Bättre förpackningar allt viktigare i grönsakdisken

PUBLICERAD: 25 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Swegros förpackningskoncept för färsk och tvättad potatis är ett exempel på den typ av förpackningar|som konsumenterna förväntas gilla. 
|Svenskarna äter allt mer grönsaker och rotfrukter.

Tomater är vinnare, medan sparris kommer starkt och isbergssallaten backar. Det är några av trenderna i grönsaksdisken, enligt en undersökning från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).
SLU:s trendspaning visar också att bättre och anpassade förpackningar blir allt viktigare i frukt- och grönt-disken. Bekvämlighet är en viktig trend och då vill konsumenterna ha färdigskurna grönsaker och/eller blandningar i anpassade förpackningar.

Konsumtionen av grönsaker och rotfrukter har ökat med ungefär 50 procent sedan 1990 och ökningen håller i sig, genom att butikerna anpassar utbudet till konsumenternas nya krav. 

”Grunden för ökningen är insikten om att grönsaker är nyttiga. Det är den starkaste drivkraften för konsumtionen. För att möta konsumenternas krav är bekvämlighet den viktigaste trenden. Grönsakerna ska vara lagom stora, gärna strimlade och klara för grytan”, konstaterar Fredrik Fernqvist, som forskar och undervisar vid Institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi vid SLU i Alnarp

”Vi har alla köpt stora vitkålshuvuden, där en bråkdel används direkt, resten blir liggande i kylskåpet. Och erbjudandet att köpa tre paprikor i en påse är inte så bra, om den ena paprikan blir liggande, tills den måste slängas. Morgondagens konsumenter köper för att konsumera, inte för att spara”, påpekar Fredrik Fernqvist.

Tillsammans med Caroline Göransson, LRF Konsult, har han kartlagt framtidens grönsaksdisk. De har gjort djupintervjuer med nyckelpersoner inom organisationer för producenter, grossister och dagligvaruhandeln samt med grönsaksansvariga i större butiker. 

Forskningsprojektet, som genomförts med stöd av Partnerskap Alnarp och Sydgrönt, täcker in hela dagligvaruhandeln. 

”Det har varit ett väldigt stort gensvar. Alla tillfrågade har ställt upp och bjudit på sina insikter. Någon liknande undersökning har aldrig gjorts tidigare”, konstaterar Fredrik Fernqvist. 

Tankarna skiljer sig förstås något mellan intervjupersonerna, men totalt sett är det en väldigt samlad bild av framtiden som framträder. En av de starkaste trenderna är ökad bekvämlighet med allt från tvättade grönsaker, till färdigskurna blandningar och förkokta rödbetor. Produkterna i sig anpassas genom sallats- och kålhuvuden i lagom storlek. Morötter är ett bra exempel, där förpackningar med minimorötter, morotsstavar, strimlade morötter och färdig rotsaksmix driver på försäljningen. 

Ett annat bra exempel är potatis, där man lyckats vända den nedåtgående trenden genom bättre förpackningar, fler sorter och tvättad potatis. För gurka däremot har det inte hänt så mycket i form av nya produkter. Tomater fortsätter att lyfta genom många nya sorter och tilltalande förpackningar. 

En slutats i rapporten är att fältet är öppet för svenska odlare att ta initiativ och vara innovativa. I stället för att vänta på önskemål från de stora grossisterna är det fritt fram att ta fram egna produkter och förpackningar, kanske med ett eget varumärke som ger ett merpris. Det ger också en chans för lokalodlat.

”Vårt intryck är att både handeln och grossisterna välkomnar sådana initiativ”, avslutar Fredrik Fernqvist.

Text Carina Malm & JP Press

 

 

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX