Barriär ger nya möjligheter åt Sulapacs biokompositmaterial

PUBLICERAD: 18 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Sulapacs biokompositmaterial används bland annat till kosmetikaförpackningar. Med den nya barriären öppnas nya möjligheter till förpackningar även för vattenbaserade kosmetikaprodukter. (Bild Sulapac/ Jennijoanna Photography)|Suvi Haimi är VD och medgrundare av Sulapac. (Bild Sulapac)

Finska Sulapac lanserar en biobaserad barriärlösning, som gör att företagets kosmetikaförpackningar kan användas även till vattenbaserade produkter.

Finska start-up-företagets Sulapacs prisbelönade biokompositmaterial med samma namn består av träfiber och växtbaserade bindemedel. Sulapac definierar materialet som fritt från mikroplaster, vilket innebär att det har utformats för att vara helt biologiskt nedbrytbart i olika miljöer.

I samarbete med företaget Quadpack, ledande producent av kosmetikaförpackningar, har man utvecklat ett flertal kosmetikaförpackningar baserade på Sulapac-materialet. Förpackningarna har dock varit begränsade i sina användningsområden, eftersom de inte haft barriärer, som kunnat användas till vattenbaserade kosmetikaprodukter.

Suvi Haimi är VD och medgrundare av Sulapac. (Bild Sulapac)

Men nu skriver Sulapac i ett pressmeddelande att barriären inte längre utgör något hinder, eftersom man utvecklat en ny patentsökt och biobaserad barriärlösning, som klarar även vattenbaserade kosmetikaprodukter och som – liksom själva Sulapac-materialet – bryts ner på naturlig väg utan att efterlämna några mikroplastpartiklar.

Den nya barriären öppnar för stora möjligheter för Sulapacs kosmetikaförpackningar, eftersom kosmetikamarknaden till cirka 90 procent består att vattenbaserade produkter.

”Jag är glad att vi lyckades skapa en hållbar barriär, som är lämplig för vattenbaserade produkter. Och vi är glada att tillsammans med Quadpack kunna erbjuda våra kunder en riktig spelväxlare!”, säger Suvi Haimi, VD och medgrundare av Sulapac.

Förutom den nya barriärlösningen har Sulapac också utvecklat ett nytt flexibelt material med stor slaghållfasthet, som är avsett för tunnväggiga kosmetikaburkar. I kombination med den nya Sulapac-barriären möjliggör detta förpackningar med både olje- och vattenbaserade kosmetikaprodukter

”Den nya barriären, som Sulapac utvecklat, gör att vi kan fortsätta erbjuda hållbara innovationer som möter och överträffar marknadens krav. Vi är glada att kunna erbjuda ett ständigt växande produktsortiment i Sulapac-material till alla kosmetikamärken, säger Pierre-Antoine Henry, kategorichef hos Quadpack.

N.B.:
I ett nära samarbete med Stora Enso används Sulapacs biokompositmaterial också till plastfria och helt nedbrytbara sugrör. Läs HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx