Barriär ger nya möjligheter åt Sulapacs biokompositmaterial

PUBLICERAD: 18 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Sulapacs biokompositmaterial används bland annat till kosmetikaförpackningar. Med den nya barriären öppnas nya möjligheter till förpackningar även för vattenbaserade kosmetikaprodukter. (Bild Sulapac/ Jennijoanna Photography)|Suvi Haimi är VD och medgrundare av Sulapac. (Bild Sulapac)

Finska Sulapac lanserar en biobaserad barriärlösning, som gör att företagets kosmetikaförpackningar kan användas även till vattenbaserade produkter.

Finska start-up-företagets Sulapacs prisbelönade biokompositmaterial med samma namn består av träfiber och växtbaserade bindemedel. Sulapac definierar materialet som fritt från mikroplaster, vilket innebär att det har utformats för att vara helt biologiskt nedbrytbart i olika miljöer.

I samarbete med företaget Quadpack, ledande producent av kosmetikaförpackningar, har man utvecklat ett flertal kosmetikaförpackningar baserade på Sulapac-materialet. Förpackningarna har dock varit begränsade i sina användningsområden, eftersom de inte haft barriärer, som kunnat användas till vattenbaserade kosmetikaprodukter.

Suvi Haimi är VD och medgrundare av Sulapac. (Bild Sulapac)

Men nu skriver Sulapac i ett pressmeddelande att barriären inte längre utgör något hinder, eftersom man utvecklat en ny patentsökt och biobaserad barriärlösning, som klarar även vattenbaserade kosmetikaprodukter och som – liksom själva Sulapac-materialet – bryts ner på naturlig väg utan att efterlämna några mikroplastpartiklar.

Den nya barriären öppnar för stora möjligheter för Sulapacs kosmetikaförpackningar, eftersom kosmetikamarknaden till cirka 90 procent består att vattenbaserade produkter.

”Jag är glad att vi lyckades skapa en hållbar barriär, som är lämplig för vattenbaserade produkter. Och vi är glada att tillsammans med Quadpack kunna erbjuda våra kunder en riktig spelväxlare!”, säger Suvi Haimi, VD och medgrundare av Sulapac.

Förutom den nya barriärlösningen har Sulapac också utvecklat ett nytt flexibelt material med stor slaghållfasthet, som är avsett för tunnväggiga kosmetikaburkar. I kombination med den nya Sulapac-barriären möjliggör detta förpackningar med både olje- och vattenbaserade kosmetikaprodukter

”Den nya barriären, som Sulapac utvecklat, gör att vi kan fortsätta erbjuda hållbara innovationer som möter och överträffar marknadens krav. Vi är glada att kunna erbjuda ett ständigt växande produktsortiment i Sulapac-material till alla kosmetikamärken, säger Pierre-Antoine Henry, kategorichef hos Quadpack.

N.B.:
I ett nära samarbete med Stora Enso används Sulapacs biokompositmaterial också till plastfria och helt nedbrytbara sugrör. Läs HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx