Barnmatsproducenten Organix lanserar förpackning i bioplast

PUBLICERAD: 24 januari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Klämpåsarna med Organix barnmat är nu till största delen tillverkade av sockerrörsbaserad bioplast. (Bilden är ett montage. Bilder Semper)

Som ett av de första barnmatsföretagen i Europa kommer Organix i år att lansera en klämpåse tillverkad i sockerrörsbaserad bioplast. Organix, som startades i Storbritannien 1992, säljs och distribueras i Norden av svenska Semper AB.

Den nya förpackningen är tillverkad av 70 procent växtbaserad plast från förnybara källor som sockerrör. Den växtbaserade plasten, som används i förpackning och kork, har noggrant testats och analyserats och den uppfyller all livsmedelssäkerhet – och kvalitetsstandarder relaterade till barnmat.

Genom att byta till en ny, växtbaserad förpackning för hela sitt sortiment av barnmat i klämpåsar, kommer Organix att reducera koldioxidavtrycket med 59 procent och minska mängden oljebaserad plast med 54 ton om året.

”Dagens föräldrar värderar mer hållbara alternativ i både förpackning och produkt. Kategorin med klämpåsar har haft en stark tillväxt under det senaste decenniet, därför är det viktigt för oss att gå över till mer hållbara lösningar”, säger Anna Hellström, internationell marknadsdirektör för Organix.

Organix startades i Storbritannien 1992 av Lizzie Vann och introducerades på de nordiska marknaderna 2016/2017 med lanseringen av ett brett sortiment, inklusive ekologiska babysnacks och en helt ny serie som kallas ”Organix Just”. Förutom att ta fram ekologiska och nyttiga barnmatsprodukter, tror företaget också på att skydda jordens resurser för kommande generationer och arbetar kontinuerligt mot att från 2023 göra alla sina förpackningar hundra procent hållbara.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx