Balls bud på Rexam är värt nästan 70 miljarder kronor!

PUBLICERAD: 18 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi kan skapa en global leverantör av dryckesförpackningar i metall”|säger Balls VD och koncernchef John A. Hayes.

Samtidigt som Rexam presenterar sitt bokslut för år 2014 (se annan artikel i dag) offentliggör Rexam också tillsammans med USA-baserade metallförpackningskoncernen Ball Corporation detaljerna i Balls bud för att köpa upp hela Rexam plc.
Budet innebär att Ball erbjuder en kontant ersättning av 407 pence per Rexam- aktie plus en 0,04568-andel i en ny Ball-aktie. Budet innebär att varje Rexam-aktie värderas till 610 pence.

Totalt värderas Balls bud på Rexam (i kontanter och Ball-aktier) till 5,4 miljarder pund (cirka 69,5 miljarder kronor). Synergieffekterna beräknas uppgå till 300 miljoner dollar (ca 2,5 miljarder kronor) år 2018.

Ball skriver i ett pressmeddelande att deras bud ligger 36 procent över Rexam-aktiens stängningskurs den 4 februari, som var sista handelsdagen, innan media började spekulera i en potentiell affär mellan Ball och Rexam.

Om affären genomförs med de nu lagda buden kommer Rexams aktieägare efter transaktionen att äga cirka 19 procent av Balls totala aktiestock.

Ball och Rexam säger också i ett gemensamt uttalande att båda bolagens styrelser enhälligt stöder transaktionen. Affären måste dock godkännas även av majoriteten av Rexams aktieägare samt av berörda konkurrensmyndigheter. På grund av detta beräknas inte affären vara helt genomförd förrän under första halvåret 2016.

Ball och Rexam skriver i ett pressmeddelande att de är två företag med ett kompletterande produkterbjudande inom metalldryckesförpackningar och att man starka gemensamma kulturella band.

Räknat på läget under 2014 skulle en sammanslagning av Ball och Rexam innebär en verksamhet med en omsättning på cirka 15 miljarder dollar (ca 125 miljarder kronor) och en personalstyrka på omkring 22.500 anställda, fördelade på fem kontinenter.

”En kombination av Ball och Rexam skapar en global leverantör av metalldryckesförpackningar som kan utnyttja såväl sin geografiska närvaro som sina innovativa produkter och duktiga medarbetare för att bättre kunna betjäna kunder av alla storlekar och över hela världen. Samtidigt skulle ett sådant bolag generera betydande värde för sina aktieägare”, säger Ball Corporations VD och koncernchef John A Hayes i en kommentar.

”Rexams styrelse anser att den föreslagna affären med Ball innebär en fängslande möjlighet för våra intressenter. Genom att kombinera de båda företagen kommer vi att skapa en verkligt global plattform för att leverera förstklassig service, produkter och innovationer till kunderna”, säger Rexams styrelseordförande Stuart Chambers.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx