Balls bud på Rexam är värt nästan 70 miljarder kronor!

PUBLICERAD: 18 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi kan skapa en global leverantör av dryckesförpackningar i metall”|säger Balls VD och koncernchef John A. Hayes.

Samtidigt som Rexam presenterar sitt bokslut för år 2014 (se annan artikel i dag) offentliggör Rexam också tillsammans med USA-baserade metallförpackningskoncernen Ball Corporation detaljerna i Balls bud för att köpa upp hela Rexam plc.
Budet innebär att Ball erbjuder en kontant ersättning av 407 pence per Rexam- aktie plus en 0,04568-andel i en ny Ball-aktie. Budet innebär att varje Rexam-aktie värderas till 610 pence.

Totalt värderas Balls bud på Rexam (i kontanter och Ball-aktier) till 5,4 miljarder pund (cirka 69,5 miljarder kronor). Synergieffekterna beräknas uppgå till 300 miljoner dollar (ca 2,5 miljarder kronor) år 2018.

Ball skriver i ett pressmeddelande att deras bud ligger 36 procent över Rexam-aktiens stängningskurs den 4 februari, som var sista handelsdagen, innan media började spekulera i en potentiell affär mellan Ball och Rexam.

Om affären genomförs med de nu lagda buden kommer Rexams aktieägare efter transaktionen att äga cirka 19 procent av Balls totala aktiestock.

Ball och Rexam säger också i ett gemensamt uttalande att båda bolagens styrelser enhälligt stöder transaktionen. Affären måste dock godkännas även av majoriteten av Rexams aktieägare samt av berörda konkurrensmyndigheter. På grund av detta beräknas inte affären vara helt genomförd förrän under första halvåret 2016.

Ball och Rexam skriver i ett pressmeddelande att de är två företag med ett kompletterande produkterbjudande inom metalldryckesförpackningar och att man starka gemensamma kulturella band.

Räknat på läget under 2014 skulle en sammanslagning av Ball och Rexam innebär en verksamhet med en omsättning på cirka 15 miljarder dollar (ca 125 miljarder kronor) och en personalstyrka på omkring 22.500 anställda, fördelade på fem kontinenter.

”En kombination av Ball och Rexam skapar en global leverantör av metalldryckesförpackningar som kan utnyttja såväl sin geografiska närvaro som sina innovativa produkter och duktiga medarbetare för att bättre kunna betjäna kunder av alla storlekar och över hela världen. Samtidigt skulle ett sådant bolag generera betydande värde för sina aktieägare”, säger Ball Corporations VD och koncernchef John A Hayes i en kommentar.

”Rexams styrelse anser att den föreslagna affären med Ball innebär en fängslande möjlighet för våra intressenter. Genom att kombinera de båda företagen kommer vi att skapa en verkligt global plattform för att leverera förstklassig service, produkter och innovationer till kunderna”, säger Rexams styrelseordförande Stuart Chambers.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}