Bakslag för Tetra Pak på den kinesiska marknaden

PUBLICERAD: 16 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi gör de ändringar av vår affärspraxis som krävs och lägger utredningen bakom oss”

Den kinesiska konkurrensmyndigheten, State Administration of Industry and Commerce (SAIC), har under fyra år undersökt Tetra Paks affärspraxis på den kinesiska marknaden och resultatet av undersökningen är att man nu riktar kritik och kräver ändringar från Tetra Paks sida inom ett antal områden.

”Vi är besvikna över beslutet, men accepterar det och vi kommer inte att överklaga beslutet,” säger Chris Huntley, Tetra Pak Gruppens informationsdirektör, i en officiell kommentar från Tetra Pak till SAIC:s beslut.

”Tetra Pak strävar efter att efterleva all relevant lagstiftning i alla de länder, där vi har verksamhet. Sedan Kina uppdaterade sin konkurrenslagstiftning 2008, har vi gjort ändringar i våra kontrakt för att  säkerställa att vår affärspraxis följde gällande regler. Vi har varit övertygade om att dessa ändringar har varit tillräckliga, men tyvärr har SAIC nu beslutat att så inte var fallet inom ett begränsat antal områden. Vi kommer nu att göra de ändringar, som krävs för att säkerställa att vår affärspraxis i alla delar följer lagstiftningen”, skriver Tetra Pak i ett pressmeddelande.

”Tetra Pak är stolta över att, tillsammans med sina kunder, ha bidragit till att utveckla Kinas mejeri och dryckesindustri. När vi startade vår verksamhet i Kina 1972, var vi det första utländska företag i vår industri, som etablerade verksamhet i landet och vi introducerade ny förpackningsteknologi, som har säkerställt distributionen av bland annat mejeriprodukter till konsumenter över hela landet”, säger Chris Huntley.

”Vi är tacksamma för den tillit våra kinesiska kunder visat oss. Vi kommer att fortsätta säkerställa att de och de kinesiska konsumenterna även fortsättningsvis får tillgång till effektiva och säkra förpackningslösningar. Vi lägger nu denna utredning bakom oss, gör de ändringar av vår affärspraxis som krävs och fokuserar på att fortsätta växa vår verksamhet i Kina”, avslutar Chris Huntley.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432