Bakslag för Tetra Pak på den kinesiska marknaden

PUBLICERAD: 16 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi gör de ändringar av vår affärspraxis som krävs och lägger utredningen bakom oss”

Den kinesiska konkurrensmyndigheten, State Administration of Industry and Commerce (SAIC), har under fyra år undersökt Tetra Paks affärspraxis på den kinesiska marknaden och resultatet av undersökningen är att man nu riktar kritik och kräver ändringar från Tetra Paks sida inom ett antal områden.

”Vi är besvikna över beslutet, men accepterar det och vi kommer inte att överklaga beslutet,” säger Chris Huntley, Tetra Pak Gruppens informationsdirektör, i en officiell kommentar från Tetra Pak till SAIC:s beslut.

”Tetra Pak strävar efter att efterleva all relevant lagstiftning i alla de länder, där vi har verksamhet. Sedan Kina uppdaterade sin konkurrenslagstiftning 2008, har vi gjort ändringar i våra kontrakt för att  säkerställa att vår affärspraxis följde gällande regler. Vi har varit övertygade om att dessa ändringar har varit tillräckliga, men tyvärr har SAIC nu beslutat att så inte var fallet inom ett begränsat antal områden. Vi kommer nu att göra de ändringar, som krävs för att säkerställa att vår affärspraxis i alla delar följer lagstiftningen”, skriver Tetra Pak i ett pressmeddelande.

”Tetra Pak är stolta över att, tillsammans med sina kunder, ha bidragit till att utveckla Kinas mejeri och dryckesindustri. När vi startade vår verksamhet i Kina 1972, var vi det första utländska företag i vår industri, som etablerade verksamhet i landet och vi introducerade ny förpackningsteknologi, som har säkerställt distributionen av bland annat mejeriprodukter till konsumenter över hela landet”, säger Chris Huntley.

”Vi är tacksamma för den tillit våra kinesiska kunder visat oss. Vi kommer att fortsätta säkerställa att de och de kinesiska konsumenterna även fortsättningsvis får tillgång till effektiva och säkra förpackningslösningar. Vi lägger nu denna utredning bakom oss, gör de ändringar av vår affärspraxis som krävs och fokuserar på att fortsätta växa vår verksamhet i Kina”, avslutar Chris Huntley.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson