Bag-in-box med en femte sida blir enklare att öppna

PUBLICERAD: 26 augusti 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Tappkranen till bag-in-boxen finns nu i den femte sidan|där den är enklare att hitta

Idag finns det många olika former av bag-in-box på marknaden, men många vinkonsumenter tycker att det är krångligt att öppna dessa förpackningar – framförallt när det gäller att hitta tappen, få ut den och placera den korrekt. Det visar tester som vinhuset Lindeman´s utfört i svenska hem.
Nu lanserar Lindeman´s en helt ny boxförpackning, där man sätter funktion före form. Den nya boxen har en femte sida, som gör att det är enklare att hitta och placera tappen i öppningen, vilket förenklar hela öppningsprocessen avsevärt.
Förpackningen har världspremiär i Sverige och finns på Systembolaget från augusti 2015, för att sedan lanseras globalt. 

Innovation är ett av vinhuset Lindeman´s ledord, inte bara när det kommer till att framställa viner av bästa smak och högsta kvalitet, utan även att hitta nya smarta förpackningslösningar som förenklar för konsumenterna. Den nya Lindeman´s boxen är mycket enklare att öppna, vilket beror på att den är försedd med en femte sida samt att den har en förbättrad perforering i öppningen. Detta gör att det går lättare att hitta och sätta fast tappkranen. 

”Det finns många olika former av bag-in-box på marknaden, men vi har aldrig tidigare sett någon förpackning som sätter funktion före form och ökar konsumentupplevelsen rent funktionellt. Vi såg dagens bag-in-box-förpackningar som ett område med tydlig förbättringspotential och då framförallt, när det gäller själva öppningsprocessen. Så vi bestämde oss för att ta tag i saken med målet att förenkla för våra konsumenter och ge dem en bättre helhetsupplevelse”, säger Anna Andrée Jeppe, Marketing Manager Nordics, på Treasury Wine Estates, som producerar Lindeman´s och andra stora vinvarumärken

Mer än hälften (55 %) av allt vin, som säljs på Systembolaget, är på bag-in-box. Samtidigt har det visat sig att en stor del av konsumenterna anser att den vanliga lådvinsförpackningen är komplicerad att öppna. 
För att förstå frustrations- och förbättringsområden, när det kommer till öppning av bag-in-box-förpackningar genomförde Lindeman´s en studie med bland annat hembesök. Där framkom det tydligt att människors olika tekniker och viljor, när det är dags för ett glas vin från boxen, skiljer sig vida åt. Det visade sig även att många tycker att det allra svåraste är att hitta tappen, få ut den och placera den korrekt, för att kunna hälla upp ett glas utan att spilla eller skada boxen. Lösningen blev en helt ny boxförpackning, som är mycket enklare att öppna. 

Det första Lindeman´s-vinet, som lanseras i den nya bag-in-boxen är rödvinet Bin 45 Cabernet Sauvignon, och förpackningen har fått sin världspremiär i Sverige på Systembolaget under augusti 2015.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024