”Badmössa” blev en ny typ av plastfilm för livsmedel!

PUBLICERAD: 25 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

eazycover sluter tätt kring de flesta typer av kärl|som förekommer i ett kök.|eazycover väntas få stor användning inom restaurang|catering och storkök. Produkten har redan uppmärksammats bland professionella kockar och används bland annat av det finska kocklandslaget.

eazycover™ är namnet på en innovativ och revolutionerande produkt, som tagits fram av utvecklingsbolaget eaz pac AB.
eazycover är ett plastöverdrag, tillverkat i livsmedelsgodkänd tunn och elastisk LDPE-film, som ska träs över kärl med livsmedel. eazycover, som finns i olika storlekar, hålls på plats genom ett band av naturgummi.

”Idén till eazycover är egentligen en vidareutveckling av badmössan och den föddes ur irritation över att det är så svårt att hantera vanlig plastfilm, som bara klibbar, klistrar och är en allmänt frustrerande produkt”, säger Hassan Moghaddam, VD på eaz pac till skane.com, som är en webbplats för skånska företagare, entreprenörer och investerare.

eazycover är tänkt att förenkla mat- och livsmedelshantering i storkök och hushåll genom att ersätta svårhanterlig plastfolie på rulle, aluminiumfolie eller lock. Den transparenta plasthättan sluter tätt kring alla typer av kärl, som förekommer i ett kök, som skålar, ugnsformar, uppläggningsfat, etc., och bevarar arom och smak. Den kan användas på såväl fyrkantiga som runda kärl.

Plastöverdraget håller för flera av- och påtagningar, det klarar temperaturer från frysning upp till 100° C samt kan användas i mikrovågsugn. eazycover är lukt- och smakfri, tillverkas utan tillsatser och återvinns som vanligt plastavfall.

eaz pac AB startades år 2007 och är ett utvecklings- och säljbolag, som inledningsvis är fokuserat på produktion och försäljning av produkten eazycover på den nordiska marknaden. Företaget har en tydlig miljöprofil och avsikten är att plastöverdraget eazycover i framtiden ska kunna tillverkas av helt nedbrytbar bioplast.

Företaget, som har säte och bolagsledning i Malmö och produktion i Holsbybrunn nära Vetlanda, har patentskyddat produkten eazycover i flera länder, bland annat Sverige, USA, Kina, Ryssland och Australien, och man tror att produkten kan bli mycket framgångsrik och omsätta miljardbelopp.

eazycovers VD Hassan Moghaddam säger i intervjun med skane.com att eftersom produkten eazycover inte har några kulturella barriärer kan den säljas över hela världen och han uppskattar den globala marknaden för restauranger, storkök och hushåll till 130 miljarder plasthättor om året. Enbart den nordiska privatmarknaden uppskattar han till 2,4 miljarder plastöverdrag om året.

I dag säljs eazycover dels via restaurang- och storköksgrossister, men också till privathushåll via svenska och danska butikskedjor, bland annat ICA.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx