”Badmössa” blev en ny typ av plastfilm för livsmedel!

PUBLICERAD: 25 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

eazycover sluter tätt kring de flesta typer av kärl|som förekommer i ett kök.|eazycover väntas få stor användning inom restaurang|catering och storkök. Produkten har redan uppmärksammats bland professionella kockar och används bland annat av det finska kocklandslaget.

eazycover™ är namnet på en innovativ och revolutionerande produkt, som tagits fram av utvecklingsbolaget eaz pac AB.
eazycover är ett plastöverdrag, tillverkat i livsmedelsgodkänd tunn och elastisk LDPE-film, som ska träs över kärl med livsmedel. eazycover, som finns i olika storlekar, hålls på plats genom ett band av naturgummi.

”Idén till eazycover är egentligen en vidareutveckling av badmössan och den föddes ur irritation över att det är så svårt att hantera vanlig plastfilm, som bara klibbar, klistrar och är en allmänt frustrerande produkt”, säger Hassan Moghaddam, VD på eaz pac till skane.com, som är en webbplats för skånska företagare, entreprenörer och investerare.

eazycover är tänkt att förenkla mat- och livsmedelshantering i storkök och hushåll genom att ersätta svårhanterlig plastfolie på rulle, aluminiumfolie eller lock. Den transparenta plasthättan sluter tätt kring alla typer av kärl, som förekommer i ett kök, som skålar, ugnsformar, uppläggningsfat, etc., och bevarar arom och smak. Den kan användas på såväl fyrkantiga som runda kärl.

Plastöverdraget håller för flera av- och påtagningar, det klarar temperaturer från frysning upp till 100° C samt kan användas i mikrovågsugn. eazycover är lukt- och smakfri, tillverkas utan tillsatser och återvinns som vanligt plastavfall.

eaz pac AB startades år 2007 och är ett utvecklings- och säljbolag, som inledningsvis är fokuserat på produktion och försäljning av produkten eazycover på den nordiska marknaden. Företaget har en tydlig miljöprofil och avsikten är att plastöverdraget eazycover i framtiden ska kunna tillverkas av helt nedbrytbar bioplast.

Företaget, som har säte och bolagsledning i Malmö och produktion i Holsbybrunn nära Vetlanda, har patentskyddat produkten eazycover i flera länder, bland annat Sverige, USA, Kina, Ryssland och Australien, och man tror att produkten kan bli mycket framgångsrik och omsätta miljardbelopp.

eazycovers VD Hassan Moghaddam säger i intervjun med skane.com att eftersom produkten eazycover inte har några kulturella barriärer kan den säljas över hela världen och han uppskattar den globala marknaden för restauranger, storkök och hushåll till 130 miljarder plasthättor om året. Enbart den nordiska privatmarknaden uppskattar han till 2,4 miljarder plastöverdrag om året.

I dag säljs eazycover dels via restaurang- och storköksgrossister, men också till privathushåll via svenska och danska butikskedjor, bland annat ICA.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax