Axfoods kedjor fasar ut engångsartiklar av plast

PUBLICERAD: 19 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Axfoods detaljhandelskedjor Hemköp, Willys och Tempo har börjat fasa ut engångsartiklar i plast som koppar, bägare, bestick, sugrör, etc.

Axfood håller på att ta fram en plaststrategi som bland annat innebär att engångsartiklar av plast ska fasas ut av miljöskäl. Redan den här veckan har sugrör i plast, kaffekoppar i plast, plastglas samt vissa bestick börjat försvinna från butikshyllorna hos kedjorna Hemköp, Willys och Tempo.

”Det här är bara första steget. På sikt kommer fler engångsartiklar av plast att tas bort”, säger Dorothea Lüftner, som är kategoriområdeschef Non Food på Axfoods inköp- och logistikbolag Dagab.

Detaljhandelskedjorna Hemköp, Willys och Tempo har nu börjat fasa ut kaffekoppar av plast från sina butikshyllor, liksom sugrör av plast. Hemköp och Tempo tar även i detta första steg bort vissa plastglas samt plastbestick med silverbeläggning.

”Vi vill minska användningen av onödig plast. Just engångsartiklar av plast löper stor risk att hamna i naturen. Våra konsumenter blir allt mer kritiska till plast och vi har som företag också ett ansvar att driva på utvecklingen mot andra och mer innovativa lösningar, inte minst vad gäller förpackningar”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Sedan tidigare har Axfood infört pant på saft, lightdrycker, smoothies och juiceflaskor av plast, ersatt bomullspinnar av plast med papperspinnar samt ersatt Garants charksortiment med papperstråg med fiberform istället för plast, för att nämna några exempel.

Axfood jobbar långsiktigt för att minska användningen av fossilt material. Målet är att alla plastförpackningar av egna varumärken ska vara producerade av förnyelsebar eller återvunnen råvara senast år 2030.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx