Axfoods kedjor fasar ut engångsartiklar av plast

PUBLICERAD: 19 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Axfoods detaljhandelskedjor Hemköp, Willys och Tempo har börjat fasa ut engångsartiklar i plast som koppar, bägare, bestick, sugrör, etc.

Axfood håller på att ta fram en plaststrategi som bland annat innebär att engångsartiklar av plast ska fasas ut av miljöskäl. Redan den här veckan har sugrör i plast, kaffekoppar i plast, plastglas samt vissa bestick börjat försvinna från butikshyllorna hos kedjorna Hemköp, Willys och Tempo.

”Det här är bara första steget. På sikt kommer fler engångsartiklar av plast att tas bort”, säger Dorothea Lüftner, som är kategoriområdeschef Non Food på Axfoods inköp- och logistikbolag Dagab.

Detaljhandelskedjorna Hemköp, Willys och Tempo har nu börjat fasa ut kaffekoppar av plast från sina butikshyllor, liksom sugrör av plast. Hemköp och Tempo tar även i detta första steg bort vissa plastglas samt plastbestick med silverbeläggning.

”Vi vill minska användningen av onödig plast. Just engångsartiklar av plast löper stor risk att hamna i naturen. Våra konsumenter blir allt mer kritiska till plast och vi har som företag också ett ansvar att driva på utvecklingen mot andra och mer innovativa lösningar, inte minst vad gäller förpackningar”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Sedan tidigare har Axfood infört pant på saft, lightdrycker, smoothies och juiceflaskor av plast, ersatt bomullspinnar av plast med papperspinnar samt ersatt Garants charksortiment med papperstråg med fiberform istället för plast, för att nämna några exempel.

Axfood jobbar långsiktigt för att minska användningen av fossilt material. Målet är att alla plastförpackningar av egna varumärken ska vara producerade av förnyelsebar eller återvunnen råvara senast år 2030.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Efterfrågeökning kräver fabriksexpansion hos Modulpac

Modulpac i Ljungby växer och har nyligen fått flera nya projekt av varierande storlek, både från befintliga och nya kunder. Företaget tillverkare förslutningar till förpackningar. För att fortsätta utvecklas behsva ytterligare fabriksytor.
Modul

Albert Heijn i Holland först med förpackningar av PEF

PEF är ett bioplastmaterial som det pratats om länge. Nu har är det snart dags att kommersialisera materialet. Tidigt ute att använda det i en förpackning blir supermarketkedjan Albert Heijn.
avantium

New Yorks justitieminister stämmer PepsiCo för nedskräpning

New Yorks justitieminister lämnade för några veckor sedan in en stämningsansökan där hon anklagar PepsiCo för att ha skadat allmänheten och misslyckats med att varna konsumenter för miljö- och hälsohot från dess plastförpackningar av engångstyp.
pepsico1x

FunkyPack ska utveckla barriärlösningar för torrformade produkter

FunkyPack är ett nytt, svenskt projekt som ska utveckla smarta barriärlösningar till torrformade produkter. Tekniken att torrforma är etablerad men barriärer är fortsatt ett utvecklingsområde.
Kuddex