Axfoods kedjor fasar ut engångsartiklar av plast

PUBLICERAD: 19 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Axfoods detaljhandelskedjor Hemköp, Willys och Tempo har börjat fasa ut engångsartiklar i plast som koppar, bägare, bestick, sugrör, etc.

Axfood håller på att ta fram en plaststrategi som bland annat innebär att engångsartiklar av plast ska fasas ut av miljöskäl. Redan den här veckan har sugrör i plast, kaffekoppar i plast, plastglas samt vissa bestick börjat försvinna från butikshyllorna hos kedjorna Hemköp, Willys och Tempo.

”Det här är bara första steget. På sikt kommer fler engångsartiklar av plast att tas bort”, säger Dorothea Lüftner, som är kategoriområdeschef Non Food på Axfoods inköp- och logistikbolag Dagab.

Detaljhandelskedjorna Hemköp, Willys och Tempo har nu börjat fasa ut kaffekoppar av plast från sina butikshyllor, liksom sugrör av plast. Hemköp och Tempo tar även i detta första steg bort vissa plastglas samt plastbestick med silverbeläggning.

”Vi vill minska användningen av onödig plast. Just engångsartiklar av plast löper stor risk att hamna i naturen. Våra konsumenter blir allt mer kritiska till plast och vi har som företag också ett ansvar att driva på utvecklingen mot andra och mer innovativa lösningar, inte minst vad gäller förpackningar”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Sedan tidigare har Axfood infört pant på saft, lightdrycker, smoothies och juiceflaskor av plast, ersatt bomullspinnar av plast med papperspinnar samt ersatt Garants charksortiment med papperstråg med fiberform istället för plast, för att nämna några exempel.

Axfood jobbar långsiktigt för att minska användningen av fossilt material. Målet är att alla plastförpackningar av egna varumärken ska vara producerade av förnyelsebar eller återvunnen råvara senast år 2030.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432