Axfood håller på att ta fram en plaststrategi som bland annat innebär att engångsartiklar av plast ska fasas ut av miljöskäl. Redan den här veckan har sugrör i plast, kaffekoppar i plast, plastglas samt vissa bestick börjat försvinna från butikshyllorna hos kedjorna Hemköp, Willys och Tempo.
”Det här är bara första steget. På sikt kommer fler engångsartiklar av plast att tas bort”, säger Dorothea Lüftner, som är kategoriområdeschef Non Food på Axfoods inköp- och logistikbolag Dagab.
Detaljhandelskedjorna Hemköp, Willys och Tempo har nu börjat fasa ut kaffekoppar av plast från sina butikshyllor, liksom sugrör av plast. Hemköp och Tempo tar även i detta första steg bort vissa plastglas samt plastbestick med silverbeläggning.
”Vi vill minska användningen av onödig plast. Just engångsartiklar av plast löper stor risk att hamna i naturen. Våra konsumenter blir allt mer kritiska till plast och vi har som företag också ett ansvar att driva på utvecklingen mot andra och mer innovativa lösningar, inte minst vad gäller förpackningar”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Sedan tidigare har Axfood infört pant på saft, lightdrycker, smoothies och juiceflaskor av plast, ersatt bomullspinnar av plast med papperspinnar samt ersatt Garants charksortiment med papperstråg med fiberform istället för plast, för att nämna några exempel.
Axfood jobbar långsiktigt för att minska användningen av fossilt material. Målet är att alla plastförpackningar av egna varumärken ska vara producerade av förnyelsebar eller återvunnen råvara senast år 2030.