Axfoods kedjor fasar ut engångsartiklar av plast

PUBLICERAD: 19 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Axfoods detaljhandelskedjor Hemköp, Willys och Tempo har börjat fasa ut engångsartiklar i plast som koppar, bägare, bestick, sugrör, etc.

Axfood håller på att ta fram en plaststrategi som bland annat innebär att engångsartiklar av plast ska fasas ut av miljöskäl. Redan den här veckan har sugrör i plast, kaffekoppar i plast, plastglas samt vissa bestick börjat försvinna från butikshyllorna hos kedjorna Hemköp, Willys och Tempo.

”Det här är bara första steget. På sikt kommer fler engångsartiklar av plast att tas bort”, säger Dorothea Lüftner, som är kategoriområdeschef Non Food på Axfoods inköp- och logistikbolag Dagab.

Detaljhandelskedjorna Hemköp, Willys och Tempo har nu börjat fasa ut kaffekoppar av plast från sina butikshyllor, liksom sugrör av plast. Hemköp och Tempo tar även i detta första steg bort vissa plastglas samt plastbestick med silverbeläggning.

”Vi vill minska användningen av onödig plast. Just engångsartiklar av plast löper stor risk att hamna i naturen. Våra konsumenter blir allt mer kritiska till plast och vi har som företag också ett ansvar att driva på utvecklingen mot andra och mer innovativa lösningar, inte minst vad gäller förpackningar”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Sedan tidigare har Axfood infört pant på saft, lightdrycker, smoothies och juiceflaskor av plast, ersatt bomullspinnar av plast med papperspinnar samt ersatt Garants charksortiment med papperstråg med fiberform istället för plast, för att nämna några exempel.

Axfood jobbar långsiktigt för att minska användningen av fossilt material. Målet är att alla plastförpackningar av egna varumärken ska vara producerade av förnyelsebar eller återvunnen råvara senast år 2030.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se