”Avryssifierad” Kefir är nu tillbaka i livsmedelshyllorna

PUBLICERAD: 20 april 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Kefir-förpackningarna med illustrationer av Röda Torget-byggnader drogs snabbt in, när kriget i Ukraina började, men nu är Kefir tillbaka på den svenska livsmedelsmarknaden i nya ”avryssifierade” förpackningar. (Foto Arla. Bilden är ett montage)|”Förpackningen kunde associeras med den krigförande ryska regimen och det kändes inte bra”, säger Arlas kommunikationschef Caroline Starck. (Bild Arla)

När Ryssland invaderade Ukraina drog Arla Foods i Sverige in sin filmjölksprodukt Kefir, eftersom förpackningen hade en bild från Röda Torget i Moskva – men nu är Kefir tillbaka i livsmedelshyllorna med en ”avryssifierad” förpackning, som inte kan associeras med Ryssland…

”Förpackningen kunde associeras med den krigförande ryska regimen och det kändes inte bra”, säger Arlas kommunikationschef Caroline Starck. (Bild Arla)

En del ögonbryn höjdes i förvåning över Arlas beslut att dra in Kefir från livsmedelshyllorna i protest mot Rysslands invasion av Ukraina – men Arlas ledning försvarade beslutet med att man inte tyckte det var lämpligt att förpackningen hade en illustration, som visade några av de typiska byggnaderna på Röda Torget i Moskva. Det var alltså inte själva produkten Kefir, som var problemet – även om den i sig är mycket populär både i Ryssland och i andra delar av Östeuropa – utan det var förpackningsillustrationen (och den åtföljande texten ”Din ryska filkultur”) som fick Arla-ledningen att reagera.

”Just Röda torget tycker vi associeras ganska mycket med den ryska regimen, som ligger bakom kriget i Ukraina och det känns inte bra att förknippas med”, sade Caroline Starck, kommunikationschef på Arla Foods, till TT i samband med att produkten drogs tillbaka.

Men stoppet för Kefir varade inte mer än några veckor – medan man snabbt tog fram en ny och mer neutral förpackningsdesign. Och nu är Kefir-produkterna tillbaka i livsmedelshyllorna igen. Förpackningen har ”avryssifierats”: Röda Torget-byggnaderna är borta liksom texten ”Din ryska filkultur” – och därmed finns inte längre några designelement på förpackningarna, som kan associera den svenska Kefir-produkten med den krigförande ryska regimen.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x