När Ryssland invaderade Ukraina drog Arla Foods i Sverige in sin filmjölksprodukt Kefir, eftersom förpackningen hade en bild från Röda Torget i Moskva – men nu är Kefir tillbaka i livsmedelshyllorna med en ”avryssifierad” förpackning, som inte kan associeras med Ryssland…
En del ögonbryn höjdes i förvåning över Arlas beslut att dra in Kefir från livsmedelshyllorna i protest mot Rysslands invasion av Ukraina – men Arlas ledning försvarade beslutet med att man inte tyckte det var lämpligt att förpackningen hade en illustration, som visade några av de typiska byggnaderna på Röda Torget i Moskva. Det var alltså inte själva produkten Kefir, som var problemet – även om den i sig är mycket populär både i Ryssland och i andra delar av Östeuropa – utan det var förpackningsillustrationen (och den åtföljande texten ”Din ryska filkultur”) som fick Arla-ledningen att reagera.
”Just Röda torget tycker vi associeras ganska mycket med den ryska regimen, som ligger bakom kriget i Ukraina och det känns inte bra att förknippas med”, sade Caroline Starck, kommunikationschef på Arla Foods, till TT i samband med att produkten drogs tillbaka.
Men stoppet för Kefir varade inte mer än några veckor – medan man snabbt tog fram en ny och mer neutral förpackningsdesign. Och nu är Kefir-produkterna tillbaka i livsmedelshyllorna igen. Förpackningen har ”avryssifierats”: Röda Torget-byggnaderna är borta liksom texten ”Din ryska filkultur” – och därmed finns inte längre några designelement på förpackningarna, som kan associera den svenska Kefir-produkten med den krigförande ryska regimen.