Aviserad storfusion inom kemi och polymerer skrotas

PUBLICERAD: 26 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Huntsmans VD Peter Huntsman

I maj i år tillkännagav schweiziska kemi- och polymerkoncernen Clariant International Ltd och dess Texas-baserade konkurrent Huntsman Corp. att de hade för avsikt att gå samman i en ”fusion av jämlikar”. Beslutet var enhälligt godkänt av de båda bolagens styrelser.
Men nu meddelar de båda företagen i ett gemensamt uttalande att fusionsplanerna skrotats och att sammanslagningen inte blir av. Anledningen sägs vara att en av Clariants storägare – investmentbolaget White Tale Holdings – motsatt sig fusionen och i stället gjort så stora uppköp av Clariant-aktier, att man nu har en ägarandel över 20 procent.

Enligt pressmeddelandet har White Tale Holdings även fått med sig andra betydande aktieägare i Clariant på sin linje, vilket gör möjligheterna att ändå genomföra fusionen högst osäkra.

I ett gemensamtuttalande säger nu Peter R. Huntsman, VD och koncernchef för Huntsman och Hariolf Kottmann, VD för Clariant: ”Vi är fortfarande övertygade om att den föreslagna sammanslagningen skulle ha varit i alla våra aktieägares bästa långsiktiga intressen. Men med tanke på den fortsatta ackumuleringen av Clariant-aktier av White Tale Holdings och motståndet mot transaktionen, som nu även stöds av andra aktieägare, anser vi att det finns för mycket osäkerhet kring huruvida Clariant skulle kunna säkra det godkännande från två tredjedelar av aktieägarna, som krävs för att transaktionen ska godkännas enligt schweizisk lag.”

Rudolf Wehrli, styrelseordförande i Clariant, säger att fokus nu kommer att sättas på att ytterligare stärka Clariants marknadsposition som ett globalt ledande specialkemikalieföretag.

”Jag beklagar den missade möjligheten till en värdeskapande fusion och tackar våra aktieägare för deras stöd”, säger Rudolf Wehrli.

”Vi såg denna sammanslagning som ett tillfälle att påskynda vår tillväxt och en chans för två stora företag att bli ännu bättre tillsammans. Men det finns andra alternativ för oss till varaktigt värdeskapande”, säger Peter Huntsman i en egen kommentar.

En fusion mellan Clariant och Huntsman skulle ha skapat en koncern inom specialkemikalier och polymerer med en årsomsättning på cirka 13 miljarder US dollar (ca 107 miljarder kronor).

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Johan Nellbeck lämnar Holmen Iggesund i samband med omorganisation

Holmens styrelse har idag beslutat att samla koncernens kartong- och pappersverksamhet i ett nytt samlat affärsområde, Holmen Kartong & Papper. I samband med detta kommer Holmen Iggesunds vd, Johan Nellbeck, att lämna företaget.
igge-johan2-utvaldx

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Nordvalls Etikett ingår partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Majoritet av konsumenter prioriterar inte återanvändbara förpackningar

Det globala konsultföretaget PA Consulting (PA), med basen i Storbritannien, genomförde nyligen en enkät bland fyratusen konsumenter i Storbritannien och USA. Den avslöjade nya insikter om konsumenternas attityder till förpackningar i snabbrestaurangsbranschen.
Reusable cup