Avery Dennison stämmer Raflatac för patentintrång

PUBLICERAD: 9 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Avery Dennison hävdar att UPM Raflatacs etikettfilm Raflex|

Globala etikettföretaget Avery Dennison har stämt finska UPM Raflatac för patentintrång.
I sin stämningsansökan, som lämnats in till en domstol i Tyskland, hävdar Avery Dennison att Raflatac med sin etikettfilm Raflex MDO, lanserad år 2013, kränker Avery Dennisons europeiska patent nr 2 049 333 B1, som avser den självhäftande etikettfilmen Global MDO, lanserad av Avery Dennison år 2011.

Avery Dennison kräver nu att den tyska domstolen förbjuder Raflatac att tillverka, marknadsföra och sälja sina Raflex MDO-etikettfilmer utan en licens från Avery Dennison.

”Avery Dennison respekterar andra företags och privatpersoners immateriella rättigheter och förväntar sig att andra gör samma sak. Vi har försökt förhandla fram ett licensavtal med UPM Raflatac i hopp om att undvika tvister och göra det möjligt för dem att fortsätta sälja sin produkt. Tyvärr har våra ansträngningar misslyckats”, säger Jeroen Diderich, vice president, global marketing, Avery Dennison Materials Group, i en kommentar till stämningsansökan.

Avery Dennison skriver i ett pressmeddelande att man investerat stora summor och flera års utvecklingsarbete för att ta fram sina MDO-filmer (MDO = Machine Direction Orientation).
MDO-tekniken ger etikettfilmer med hög formbarhet, som gör dem lämpliga för applicering på flera olika förpackningstyper och –material. De första MDO-filmerna började Avery Dennison marknadsföra globalt år 1995.
Etikettfilmerna med beteckningen Global MDO lanserade Avery Dennison i september 2011 och de representerar den senaste utvecklingen av bolagets framgångsrika MDO-familj.

Avery Dennisons Global MDO-filmer är skyddade av patent i Europa och Kina och bolaget har dessutom patentansökningar under behandling i USA och Brasilien.

Finska etikettmaterialtillverkaren UPM Raflatac lanserade sin MDO-film med beteckningen Raflex år 2013. Materialet är en tunn etikettfilm för applicering av s.k. no-look-etiketter på förpackningar inom kroppsvårds- och hygiensektorn.
Raflatacs Raflex-filmer lanserades i två varianter: Raflex Pro Clear som används till no-label-look-etiketter på konturformade, flexibla och klämbara förpackningar och Raflex Pro White som har hög opacitet och bildar ett utmärkt underlag för grafisk dekor.

Någon kommentar från UPM Raflatac till Avery Dennisons stämningsansökan föreligger ännu inte.

 

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback