Avery Dennison stämmer Raflatac för patentintrång

PUBLICERAD: 9 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Avery Dennison hävdar att UPM Raflatacs etikettfilm Raflex|

Globala etikettföretaget Avery Dennison har stämt finska UPM Raflatac för patentintrång.
I sin stämningsansökan, som lämnats in till en domstol i Tyskland, hävdar Avery Dennison att Raflatac med sin etikettfilm Raflex MDO, lanserad år 2013, kränker Avery Dennisons europeiska patent nr 2 049 333 B1, som avser den självhäftande etikettfilmen Global MDO, lanserad av Avery Dennison år 2011.

Avery Dennison kräver nu att den tyska domstolen förbjuder Raflatac att tillverka, marknadsföra och sälja sina Raflex MDO-etikettfilmer utan en licens från Avery Dennison.

”Avery Dennison respekterar andra företags och privatpersoners immateriella rättigheter och förväntar sig att andra gör samma sak. Vi har försökt förhandla fram ett licensavtal med UPM Raflatac i hopp om att undvika tvister och göra det möjligt för dem att fortsätta sälja sin produkt. Tyvärr har våra ansträngningar misslyckats”, säger Jeroen Diderich, vice president, global marketing, Avery Dennison Materials Group, i en kommentar till stämningsansökan.

Avery Dennison skriver i ett pressmeddelande att man investerat stora summor och flera års utvecklingsarbete för att ta fram sina MDO-filmer (MDO = Machine Direction Orientation).
MDO-tekniken ger etikettfilmer med hög formbarhet, som gör dem lämpliga för applicering på flera olika förpackningstyper och –material. De första MDO-filmerna började Avery Dennison marknadsföra globalt år 1995.
Etikettfilmerna med beteckningen Global MDO lanserade Avery Dennison i september 2011 och de representerar den senaste utvecklingen av bolagets framgångsrika MDO-familj.

Avery Dennisons Global MDO-filmer är skyddade av patent i Europa och Kina och bolaget har dessutom patentansökningar under behandling i USA och Brasilien.

Finska etikettmaterialtillverkaren UPM Raflatac lanserade sin MDO-film med beteckningen Raflex år 2013. Materialet är en tunn etikettfilm för applicering av s.k. no-look-etiketter på förpackningar inom kroppsvårds- och hygiensektorn.
Raflatacs Raflex-filmer lanserades i två varianter: Raflex Pro Clear som används till no-label-look-etiketter på konturformade, flexibla och klämbara förpackningar och Raflex Pro White som har hög opacitet och bildar ett utmärkt underlag för grafisk dekor.

Någon kommentar från UPM Raflatac till Avery Dennisons stämningsansökan föreligger ännu inte.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx