Även Stora Enso får högt betyg i CDP:s miljöindex

PUBLICERAD: 5 november 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Att bekämpa den globala uppvärmningen ligger högt på vår agenda”

Även finsk-svenska Stora Enso får högt betyg i den internationella ideella hållbarhetsorganisationen CDP:s nordiska index för milöpåverkan ”Nordic Climate Disclosure Leadership Index” (CDLI) och gör därmed sällskap med nordiska skogs- och papperskoncerner som BillerudKorsnäs och Metsä Board.

I CDLI ger CDP Stora Enso poängen 99 av 100 möjliga och listar därmed koncernen som ett av de ledande företagen i Norden, när det gäller att lämna klimatinformation till investerare och andra intressenter. Höga poäng tyder på att ett företag lämnar ingående klimatinformation med en hög nivå av transparens.

”Eftersom vår kärnverksamhet bygger på förnybara råmaterial har vi en unik position, när det gäller att kontrollera våra koldioxidutsläpp. Att bekämpa den globala uppvärmningen ligger högt på vår agenda och tack vare öppen rapportering kan vi ta beslut, som verkar för att driva på förändringen”, säger Noel Morrin, chef för Global Responsibility på Stora Enso.

På begäran av 822 investerare med sammanlagda tillgångar på 86 biljoner euro lämnar tusentals företag varje år in sina klimatuppgifter till CDP. Investerarna vet att ett företag som får högt betyg tar ansvar och är väl förberett för att reagera när marknadens krav och utsläppsföreskrifterna ändras.

”Eftersom omvärlden förbereder sig för en framtid med mindre koldioxidutsläpp, blir informationen om hur företag reagerar på omvandlingen allt viktigare. Därför gratulerar vi de företag, som har kvalat in på CDP:s Climate Disclosure Leadership Index”, säger Paul Dickinson, verkställande direktör för CDP och en av organisationens grundare.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}