Avantium allt närmare helt bioplastbaserad dryckesflaska

PUBLICERAD: 2 juni 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Holländska Avantium utvecklar den första helt bioplastbaserade dryckesflaskan. Marknadslansering är beräknad til år 2023.(Bild Avantium)

Holländska kemiföretaget Avantium planerar att år 2023 kunna sätta den första till 100 procent bioplastbaserade dryckesflaskan på marknaden. Flaskan ska tillverkas av bioplasten PEF (polymerpolyetylenfuranat), som har bättre egenskaper än oljebaserad PET.

PEF tillverkas med Avantiums egenutvecklade YXY-teknologi, där man på katalytisk väg omvandlar växtbaserat socker till PEF. Enligt Avantium är deras PEF-flaska utformad för att brytas ner fullständigt inom ett år vid kompostering. Även om flaskan hamnar ute i naturen bryts den ner fullständigt, men då tar det ytterligare några år. Enligt Avantiums VD Tom van Aken är dock den bästa lösningen att PEF-flaskan återvinns i plastrecyclingsanläggningar.

Avantium planerar att producera 5.000 ton bioplast om året från så kallade första generationens råvaror, typ sockerväxter, majs, vete eller rödbetor. På längre sikt räknar bolaget med att kunna utvinna växtsocker ur andra generationens råvaror i form av bioavfall.

Enligt brittiska The Guardian säger Avantium att med en dryckesflaska tillverkad till 100 procent av bioplast kan dryckesindustrin ge ett viktigt bidrag till klimatskyddet. Själva bioplastproduktionen betecknas som klimatneutral, eftersom råvarorna – växterna – under sin tillväxtprocess binder lika mycket koldioxid från atmosfären, som de sedan avger, när de sönderdelas.

Avantiums planer med PEF-produktionen är nu att kunna komma ut med de första helt bioplastbaserade dryckesflaskorna på marknaden under år 2023. I projektet samarbetar Avantium med stora varumärkesägare som Coca-Cola och Danone, vilka satsat investeringskapital i Avantiums bioplastteknologi.

Bland Avantiums stödföretag finns också danska Carlsberg, som sedan tidigare använder sig av Avantiums PEF-bioplast. I den uppmärksammade ”pappersflaskan” Green Fibre Bottle, som Carlsberg har långt framskridna planer på att lansera på marknaden, ingår en inre barriär av PEF i en av de två prototyper, som Carlsberg tagit fram. I den andra prototypen finns istället en inre barriär av återvunnen PET. (Läs HÄR)

Bakom utvecklingen av Carlsbergs Green Fibre Bottle fanns ursprungligen det danska innovations- och utvecklingsföretaget EcoXpac, men idag är det företaget Paboco (PAper BOttle COmpany) – ett joint venture mellan svenska kartongproducenten BillerudKorsnäs och globala plastförpackningskoncernen Alpla – som driver innovationsprojektet ”The Paper Bottle Community”.

I holländska Avantium ingår sedan drygt ett år det stora bioplastprojektet Synvina, som ursprungligen var ett joint venture-projekt mellan BASF och Avantium, bildat år 2016 med avsikten att kommersialisera Avantiums egenutvecklade YXY-teknologi. BASF och Avantium hade dock olika synpunkter på hur deras joint ventur-avtal skulle tolkas vilket slutade med att Avantium i början av förra året köpte ut BASF ur projektet och blev ensam ägare till Synvina.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker