Kvinnor får en speciell dag på årets interpack. Under rubriken ”Women in Packaging” kommer det den 8 maj att anordnas ett förstagångsevenemang uttryckligen för kvinnorna i branschen.
Programmet innehåller en diskussion på scen med topptalare från hela världen samt möjligheter till nätverkande. Evenemanget stöds av WPO – World Packaging Organization – som bidrar med sitt världsomspännande nätverk.
Liksom många andra sektorer har förpacknings- och bearbetningsindustrin till övervägande del formats av män. Kvinnor i ledande positioner är sällsynta. Ändå gynnas företag av mer mångfald, nya impulser och andra perspektiv, sist men inte minst med hänsyn till den ökande bristen på utbildade yrkesverksamma. ”Women in Packaging” på interpack uppmärksammar barriärer och fokuserar på sektorn som en attraktiv arbetsplats.
På plats på scenen kommer internationellt framgångsrika, pionjärer inom sina områden, marknadsföringsexperter och grundare av företag att finnas. Avsikten är att låta besökarna lära sig av dessa framgångshistorier, dra nytta av råd och få information om trender och utvecklingar inom branschen. Valentina Aureli, vd för Aetna Group i Italien, Dr. Afsaneh Nabifar, gruppledare för global marknadsutveckling av biopolymerer på BASF, australiensiska Nadia Taylor, medgrundare och direktör för tna-lösningar, Marjo Halonen, kommunikationsdirektör på Metsä Board Corporation i Finland och Gabi Bauer, chef för marknadsföring och kommunikation på Uhlmann Pac-Systeme BASF delar med sig av sina erfarenheter. Panelen kommer att modereras av Nerida Kelton, Vice President Sustainability & Save Food vid World Packaging Organisation.
Evenemanget vill också göra det möjligt för fler kvinnor att ansluta sig till förädlings- och förpackningssektorn, och tilltala unga talanger. Eftersom kvinnor är underrepresenterade i såväl tekniska jobb som i ledande positioner, kan stödet till dem spela en viktig roll med tanke på bristen på utbildade yrkesmän, skriver Messe Düsseldorf.
”Women in Packaging” kommer att äga rum den 8 maj kl 12:00 i International Lounge på bottenvåningen i det som man kallar Hochhaus, det vill säga höghuset på mässan.