Av kvinnor för kvinnor: “Women in Packaging” gör debut på interpack

PUBLICERAD: 29 mars 2023
UPPDATERAD: 29 mars
Bild: Messe Düseldorf

Kvinnor får en speciell dag på årets interpack. Under rubriken ”Women in Packaging” kommer det den 8 maj att anordnas ett förstagångsevenemang uttryckligen för kvinnorna i branschen.

Programmet innehåller en diskussion på scen med topptalare från hela världen samt möjligheter till nätverkande. Evenemanget stöds av WPO – World Packaging Organization – som bidrar med sitt världsomspännande nätverk.

Liksom många andra sektorer har förpacknings- och bearbetningsindustrin till övervägande del formats av män. Kvinnor i ledande positioner är sällsynta. Ändå gynnas företag av mer mångfald, nya impulser och andra perspektiv, sist men inte minst med hänsyn till den ökande bristen på utbildade yrkesverksamma. ”Women in Packaging” på interpack uppmärksammar barriärer och fokuserar på sektorn som en attraktiv arbetsplats.

På plats på scenen kommer internationellt framgångsrika, pionjärer inom sina områden, marknadsföringsexperter och grundare av företag att finnas. Avsikten är att låta besökarna lära sig av dessa framgångshistorier, dra nytta av råd och få information om trender och utvecklingar inom branschen. Valentina Aureli, vd för Aetna Group i Italien, Dr. Afsaneh Nabifar, gruppledare för global marknadsutveckling av biopolymerer på BASF, australiensiska Nadia Taylor, medgrundare och direktör för tna-lösningar, Marjo Halonen, kommunikationsdirektör på Metsä Board Corporation i Finland och Gabi Bauer, chef för marknadsföring och kommunikation på Uhlmann Pac-Systeme BASF delar med sig av sina erfarenheter. Panelen kommer att modereras av Nerida Kelton, Vice President Sustainability & Save Food vid World Packaging Organisation.

Evenemanget vill också göra det möjligt för fler kvinnor att ansluta sig till förädlings- och förpackningssektorn, och tilltala unga talanger. Eftersom kvinnor är underrepresenterade i såväl tekniska jobb som i ledande positioner, kan stödet till dem spela en viktig roll med tanke på bristen på utbildade yrkesmän, skriver Messe Düsseldorf.

”Women in Packaging” kommer att äga rum den 8 maj kl 12:00 i International Lounge på bottenvåningen i det som man kallar Hochhaus, det vill säga höghuset på mässan.

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Svensk Plaståtervinning är den första sorteringsaktören på den europeiska marknaden som uppfyller kraven för RecyClass-certifiering av återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Sverige sätter världsrekord i återvinning

Sverige kan nu titulera sig som världbäst på återvinning. Den 1 november samlades över 50 kilo tomma dryckeskartonger in under en timme i Solna, vilket resulterade i en Guinness Worlds Records-titel. Världsrekordet arrangerades av Oddlygood i samarbete med kreatören Liam Kalevi.
Carina
Sverige sätter världsrekord i återvinning

Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Läs vidare

interpack utsålt som vanligt men det kan finnas chans att få en utställningsyta

Går du och funderar på att ställa ut på interpack nästa år är det nästan bara att lägga ner de tankarna. I vanlig ordning är mässan utsåld mer än ett år innan den blir verklighet. Cirka 2 800 utställare från hela världen kommer att finnas i hallarna.
intepackx
interpack utsålt som vanligt men det kan finnas chans att få en utställningsyta

Evolabel siktar på ökning på den amerikanska marknaden

Den svenska tillverkaren av print-and-apply maskiner, Evolabel, visade sina lösningar på interpack. Evolabel är en stor leverantör av den här typen av märkningsutrustningar, men man jobbar lite i det tysta.
Magnx
Evolabel siktar på ökning på den amerikanska marknaden

Världens första intelligenta kodnings- och märkningssystem

Leibinger kallar sin nya IQ Jet för världens första intelligenta kodnings- och märkningssystem.
Maskinx
Världens första intelligenta kodnings- och märkningssystem

Fujifilms största förvandling på tjugofem år

Det var första gången någonsin som Fujifilm höll en presskonferens på Interpack i Düsseldorf. Man satsar nu på förpackningsindustrin.
Fuji 2x
Fujifilms största förvandling på tjugofem år