Återvinningsbara förpackningar ingår i Orklas hållbarhetsstrategi

PUBLICERAD: 15 maj 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Återvinningsbara förpackningar ingår som ett led i Orkla Foods Sveriges nya hållbarhetsstrategi. (Bild Orkla)|”Nu höjer vi ambitionen ytterligare med vår nya hållbarhetsstrategi”, säger Henrik Julin.

Hundra procent återvinningsbara förpackningar ingår i Orkla Foods Sveriges nya koncernövergripande hållbarhetsstrategi ”En rörelse för hållbar livsstil”.
Hållbarhetsstrategin bygger på fem områden: ”Näring & välbefinnande”, ”Säkra produkter”, ”Hållbara inköp”, ”Miljöengagemang” och ”Människor & samhälle”.

Målen för den nya hållbarhetsstrategin, som sträcker sig till år 2025, är bland annat att socker och salt i produkterna ska reduceras med 15 procent samt att produkterna ska tillagas av 100 procent hållbara råvaror och förpackas i 100 procent återvinningsbara förpackningar. Dessutom ska avfallet minskas med 50 procent.

Alla Orklas anläggningar kommer stegvis att gå över till fossilfri energi för att minska företagets klimatpåverkan med 60 procent, ett initiativ som ligger inom ramen för Science Based Target, ett kontrakt som Orkla-koncernen har signerat. 

”Vårt hållbarhetsarbete har alltid stått högt upp på agendan och vi har gjort mycket. Nu höjer vi ambitionen ytterligare. Den nya strategin innebär tydligare prioriteringar som kräver att initiativ och aktiviteter är tydligt kopplade till hållbarhet genom hela värdekedjan. Målen är högt satta, men realistiska, eftersom vi redan har påbörjat arbetet med att tillaga och erbjuda god mat som gör gott”, säger Henrik Julin, verkställande direktör Orkla Foods Sverige, i ett pressmeddelande.
 

Carina Malm & JP Press

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX