Återanvändbara take away-lådor testas i pilotprojekt på Volvo

PUBLICERAD: 12 december 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Ett rotationssystem med flergångsmatlådor i plast från företaget Panter testas nu hos Volvo Cars i Göteborg. (Bild Panter)|Genom att scanna flergångsmatlådornas QR-etiketter kan man ha kontroll på matlådorna och att de lämnas tillbaka för ny användning. (Bild pressbild)

Företagen Compass Group och Panter har inlett ett pilotprojekt på restaurang The Melting PotVolvo Cars i Göteborg, där man nu använder flergångsmatlådor, som ingår i ett rotationssystem, i stället för traditionella engångsförpackningar för take away-mat.

Projektet, som inleddes 5 december, innebär att alla vanliga engångsmatlådor tas bort och ersätts med återanvändbara flergångsmatlådor från företaget Panter. Flergångsmatlådorna är gratis att använda/låna för gästerna, som endast behöver scanna matlådorna och efter användandet lämna tillbaks dem till The Melting Pot.

Genom att scanna flergångsmatlådornas QR-etiketter kan man ha kontroll på matlådorna och att de lämnas tillbaka för ny användning. (Bild pressbild)

”Panters återanvändbara lådor och muggar bidrar till en bättre miljö redan efter 20 användningar. Flergångsförpackningarna kan användas hundratals gånger och när de inte längre håller, tas de tillbaka till fabriken i Västervik för att återvinnas och bli till nya behållare”, säger Clara Lidberg, VD och grundare av Panter.

Pilotprojektet, som matleverantören Compass Group nu startat i Göteborg tillsammans med Panter, kommer att kunna visa om en flergångslösning för take away fungerar på restauranger och även hur den tas emot av gästerna. Avsikten är att skala upp konceptet på sikt och erbjuda kunder i hela landet denna typ av lösning.

”En viktig framgångsfaktor för att minska vårt klimatavtryck är att minska beroendet av jungfrulig fossilbaserad plastråvara. Tack vare vårt samarbete med Panter bidrar vi till att minska på onödig plastproduktion genom att cirkulera plasten om och om igen, innan den slutligen går till återvinning”, säger Annika Skogvik, hållbarhetsansvarig på Compass Group.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah