Ätbar spraybeläggning ersätter plastfilm på frukt och grönt

PUBLICERAD: 23 mars 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Saveggys VD Vahid Sohrabpour (t. v.) och operative chefen Arash Fayyazi ser fram emot lanseringen av deras ätbara ”sprayfilm”. (Bild Green Challenge)|Slanggurka är en typisk produkt som får förlängd hållbarhet om den innesluts i en plastfilm. Nu kan filmen ersättas av Saveggys spray- och ätbara biocoating. (Bild Saveggy)

Lund-baserade food tech-företaget Saveggy har utvecklat en ätbar biobaserad coating, som kan ersätta den plastfilm, som vanligen används för att skydda och förlänga livslängden på frukt och grönsaker.

Saveggys miljövänliga och ätbara lösning grundar sig på forskning från Lunds universitet och den består av en vätska, som sprayas på frukt och grönt. På så sätt får produkterna en skyddande coating som ger samma förlängda hållbarhet som plastfilm.

Slanggurka är en typisk produkt som får förlängd hållbarhet om den innesluts i en plastfilm. Nu kan filmen ersättas av Saveggys spray- och ätbara biocoating. (Bild Saveggy)

Saveggys ”sprayfilm” har redan skapat stort intresse bland svenska livsmedelskedjor, bland annat ICA och Lidl, och nu träder också ett antal investerare in i bilden och satsar sammanlagt åtta miljoner kronor för att färdigställa den tekniska utvecklingen och möjliggöra en första pilotlansering i Sverige.
Investerarna består av SmiLe Incubators ängelinvesteringsbolag SmiLe Inject Capital, som investerar fyra miljoner kronor, samt Almi Invest GreenTech och Christer Fåhraeus FSG Fond.

”FoodTech är ett hett område och Saveggys innovativa lösning svarar på ett skriande behov inom livsmedelsindustrin att hitta miljövänliga alternativ till plastförpackningar. Vi ser en väldigt stor potential för bolagets skalbara teknik på en växande marknad ”, säger Ebba Fåhraeus, VD för SmiLe Incubator.

”Med dessa investeringar kan vi ta nästa steg i vår utveckling och på allvar börja förbereda oss för kommersiell lansering av vår produkt”, säger Vahid Sohrabpour, VD på Saveggy.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco