På global basis förbättrade livsmedelskoncernen Arla 650 miljoner förpackningar under år 2021 och enbart i Sverige gjorde man en total reducering på nästan 60 ton plast i förpackningarna för välkända varumärken som Keso, Yoggi, Arla Ko och Bregott.
”Att blicka tillbaka på 2021 och kunna säga att vi lyckats reducera så mycket plast i flera av våra storsäljare är jag stolt över”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige.
Under 2021 har Arla globalt förbättrat närmare 650 miljoner förpackningar genom att ha minskat mängden material, ökat andelen återvinningsbar plast och gjort fler förpackningar återvinningsbara. Detta som en del av Arlas förpackningsstrategi med målet att 100 procent av Arlas egna varumärkesförpackningar ska vara återvinningsbara 2025 och att jungfrulig plast helt ska ha fasats ut ur Arlas förpackningar till år 2030.
Plastreduceringarna för flera välkända Arla-varumärken i Sverige har bland annat gjorts genom att man tagit bort engångsskedar i plast för mellanmålsprodukter och minskat mängden plast i förslutningslock. Arla Sverige har också bytt ut plastbägare mot fiberbaserade bägare och minskat mängden plast i flera förpackningslösningar.
Genom att byta till återvinningsbar polypropen i sina 600 grams Bregott-byttor kunde Arla Sverige dessutom minska förpackningens klimatpåverkan med ca 30 procent och göra förpackningen enklare att avfallssortera och återvinna för konsumenterna
”Vi jobbar varje dag med hur vi kan minska mängden plast och öka andelen förnybara och återvunna material i våra förpackningar. Och vi har flera stora projekt planerade under 2022, som kommer att ta oss vidare på vår hållbarhetsresa”, säger Victoria Olsson.