Arla Plast gör strategiskt förvärv av tyskt säljföretag

PUBLICERAD: 1 augusti 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Arla Plast har huvudkontor och svensk tillverkning i Borensberg, utanför Motala. (Bild Arla Plast)|Volker Wiebusch är ägare till Alphaplex. (Bild Alphaplex)

Arla Plast, med huvudkontor i Borensberg utanför Motala och tillverkningsenheter i Borensberg och Tjeckien, har förvärvat tyska plaståterförsäljaren Alphaplex GmbH, med bas strax utanför Hannover.

”Ett viktigt och strategiskt förvärv”, säger VD Christian Krichau. (Bild Arla Plast)

”Jag är väldigt glad att få presentera detta för oss strategiska och viktiga förvärv. Det stärker vår position på den viktiga tyska marknaden och det stödjer dessutom vår ambition att öka närvaron i Österrike och Schweiz. Förvärvet kommer att flytta fram vår position i värdekedjan, stärka våra hållbarhetsambitioner och möjliggöra mervärde för befintliga kunder”, säger Arla Plasts VD Christian Krichau.

Alphaplex, som sedan tidigare redan är en stark partner till Arla Plast, har förutom en väl befäst säljorganisation även efterbearbetning och lagerhållning. Försäljningen sker framför allt inom Tyskland. Bolaget grundades år 2016 och har idag elva medarbetare.

Arla Plast uppger att den preliminära köpeskillingen uppgår till cirka 4,1 miljoner euro (cirka 43,2 miljoner kronor) på kassa- och skuldfri basis. Utöver detta tillkommer en villkorad tilläggsköpeskilling om maximalt 1,3 miljoner euro baserat på kommande tre års EBIT, och som ska utbetalas efter treårsperiodens utgång. Förvärvet finansieras genom Arla Plasts kreditfaciliteter.

Volker Wiebusch är ägare till Alphaplex. (Bild Alphaplex)

Alphaplex hade år 2021 en nettoomsättning på 10,1 miljoner euro (ca 102,2 miljoner kronor) och en rörelsemarginal om cirka 8,2 procent. I och med förvärvet beräknas nettoomsättningen för Arla Plast koncernen öka med cirka 60 miljoner kronor på årsbasis.

Alphaplex GmbH kommer att konsolideras i Arla Plast koncernen från och med tillträdesdagen 1 augusti 2022 och rapporteras i koncernens nya rörelsesegmentet Tyskland.

”För Alphaplex är det här ett viktigt och naturligt steg. Vi känner Arla Plast väl, då de varit en viktig samarbetspartner till oss i många år och vi ser den här affären som en möjliggörare för bolagets fortsatta utveckling och expansion”, säger Volker Wiebusch, ägare till Alphaplex GmbH.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se