I början av året gav Livsmedelsverket klartecken för svenska producenter att införa en kompletterande, frivillig datummärkning på färdigförpackade livsmedel. Märkningen avser att upplysa konsumenterna om att ett livsmedel ofta kan vara tjänligt även efter att bäst-före-datum passerat.
Med start nu i augusti kommer Arla Foods att införa den nya kompletterande datummärkningen ”Ofta bra efter” på 340 miljoner förpackningar med som mjölk, yoghurt, fil och grädde.
”Det är ett sätt att hjälpa folk att förstå att de själva kan avgöra om maten är ätbar eller inte genom att lukta, smaka och titta. Målsättningen är att få folk att tänka efter lite kring det. Det här är en bra åtgärd för att påverka klimatet och minska matsvinnet”, säger Ann Freudenthal, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Arla.
Tips om hur man genom att lukta, smaka och titta på produkten kan avgöra om den går att äta eller dricka kommer att finnas på baksidan av de olika förpackningarna.
”Vi kommer att införa märkningen på i princip hela vårt sortiment, men det viktigaste är färskvarorna för det är ju de som man i första hand är orolig över att de ska härskna”, säger Ann Freudenthal
Livsmedelverket har på sin hemsida beskrivit hur den nya frivilliga datummärkningen ska utformas. ”Ordalydelsen och ordningen ”Bäst före [datum] ” och ”Bäst före utgången av [datum]” får inte ändras. Däremot kan en producent förtydliga att ett livsmedel kan konsumeras efter bäst före-dag genom att förklara det i en ny mening, till exempel i anslutning till datummärkningen. En förutsättning är att övriga krav på frivillig information är uppfyllda. Datummärkningen ska inte kunna missförstås”, skriver Livsmedelsverket.