Arla drar åt svångremmen – sparar fyra miljarder kronor

PUBLICERAD: 19 april 2018
UPPDATERAD: 25 januari

”Calcium ska öka vår effektivitet, minska intern byråkrati och återställa vår lönsamhet”, säger Peder Tuborgh. (Bild Arla Foods)

Livsmedelskoncernen Arla Foods drar åt svångremmen och ska spara mer än 400 miljoner euro (drygt 4,2 miljarder kronor)  fram till år 2020. Sparpaketet, som fått namnet ”Calcium” ska förbättra Arlas konkurrenskraft till fördel för andelsägarna och samtidigt stärka koncernens investeringsförmåga ytterligare. Arla skriver i ett pressmeddelande att transformeringsprogrammet Calcium ska öka effektiviteten inom koncernens alla områden.

Calcium-programmet redan är igång och enligt Arla ska man med avsevärda effektiviseringar inom koncernen uppnå två primära mål: ökad avkastning till andelsägarna och upprätthållande av ett konkurrenskraftigt mjölkpris samt investeringsmöjligheter i de delar som driver verksamheten.

”I Arla har vi alltid haft en kultur, där vi effektiviserar och skär ner på kostnader till fördel för våra ägare, kunder och konsumenter, så ur den synpunkten är det här inget nytt. Det nya är att vi påverkats av faktorer utanför vår kontroll. Valutaeffekterna av Brexit och ändrade industripriser på fett och protein påverkar våra affärer och vår konkurrenskraft gentemot internationella konkurrenter. Dessa faktorer minskar vår lönsamhet och det är vår skyldighet att agera för att minska de negativa effekterna. Och det gör vi med detta treåriga transformeringsprogram, som påverkar hela vår organisation och som ska återställa vår relativa lönsamhet”, säger Arla Foods VD och koncernchef Peder Tuborgh.

Arla skriver i meddelandet att Calcium-programmet omfattar aktiviteter inom Arla Foods alla områden – från produktion, produkter och inköp till marknadsföring och medarbetare. Calcium siktar på att frigöra den fulla potentialen i Arlas organisation genom att ändra på arbetsmetoder och reducera byråkrati, komplexitet och omkostnader.

Av de dryga 400 miljoner euro, som ska sparas fram till 2020, förväntar sig Arla att 300 miljoner euro ska gå tillbaka till Arlas andelsägare via mjölkpriset, medan resterande dryga 100 miljoner euro ska reinvesteras via en speciell ”Good Growth 2020”-strategi och sätta ytterligare fart på tillväxten och förbättra lönsamheten.

Calcium-programmet lades fram internt för Arlas medarbetare redan i mars och det kommer efter att koncernen varit hårt pressad av den holländska konkurrenten RCF

”Våra medarbetare är djupt engagerade i Calcium. De är motiverade och arbetar hårt för att skapa bättre avkastning till våra ägare. Jag är mycket stolt över dem”, säger Peder Tuborgh.

Hur sparprogrammet kommer att påverka anställningsförhållanden för Arla-koncernens cirka 19.000 medarbetare är ännu oklart.

”Men vi kommer helt klart att vara färre anställda om tre år”, säger Peder Tuborgh till danska tidningen Børsen.

——————————————————-
Arla Foods omsatte cirka 80 miljarder danska kronor år 2017. Koncernen ägs till största delen av danska och svenska mjölkbönder och har verksamheter i Danmark, Sverige, Tyskland, Belgien, Holland, Luxemburg och Storbritannien.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker