Årets Pentawards utdelade på högtidsgala i New York

PUBLICERAD: 11 september 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Prisutdelningen för årets Pentawards hölls i Guggenheim Museum i New York. Här några av de många glada pristagarna.|Diamond Pentaward – det förnämsta priset – gick till serien Mutti Limited Edition och deras designers.
|En droppformad, koboltblå glasflaska till kinesisk ”vodka” belönades med Platinum Pentaward i kategorin ”Drycker”.
|De här charmiga risförpackningarna och japanska designbyrån Frame inc. belönades med Platinum Pentaward i kategorin ”Livsmedel”.
|I kategorin ”Lyx” gick platinautmärkelsen till en serie timglasformade förpackningar med dofter för hemmet.

Årets upplaga av den globala förpackningsdesigntävlingen Pentawards har avgjorts och vinnarna presenterats vid en högtidsgala på Guggenheim Museum i New York.
2.318 tävlingsbidrag från 62 länder hade lämnats in till årets Pentawards och av dessa valde den internationella juryn ut 221 bidrag, vilka belönades med allt från Diamond och Platinum Pentawards till Gold, Silver och Bronze Pentawards.

Det finaste priset – Diamond Pentaward – gick i år till den italienska designstudion Auge Design och deras serie av förpackningar för italienska tomatprodukter under varumärket Mutti. Förpackningsserien, som endast tillverkats i en begränsad upplaga, omfattar konservburkar, glasflaskor, tuber och kartongkapslar, där dekorativa guldfolieutsmyckningar är ett genomgående tema.

I huvudkategorien ”Drycker” gick den främsta kategoriutmärkelsen Platinum Pentaward till kinesiska designbyrån Shenzhen Lingyun Creative Packaging Design och deras koboltblå och droppformade glasflaska Guocui Wudu för en ”vodka” från Henan-provinsen, skapad av fem olika traditionella kinesiska medicinalväxter.

Årets Platinum Pentaward i huvudkategorin ”Livsmedel” tilldelades japanska förpackningskonceptet Shirokuma no Okome, designat av byrån Frame inc. Konceptet skulle överbrygga ”klyftan” mellan ristillverkaren Shirokuma no Okome  och risvarumärket ”Polar Bear” och resultatet har blivit en serie charmiga förpackningar, som inte direkt associerar till produkten ris utan snarare tilltalar konsumentens känslomässiga sinnen.

I huvudkategorin ”Lyx” gick Platinum Pentaward-utmärkelsen till en fransk serie med timglasformade doftprodukter, avsedda för hemmet. Sortimentet kallas Diptyque Hourglass 2.0 och designen är gjord av Paris-byrån Servaire & Co. ”Timglasen” är försedda med en speciell diffunderingsteknik, utvecklad av Techniplast, som garanterad en konstant, jämn och samtidigt sparsam utsöndning av de sex olika dofter, som ingår i serien. Doftglasen kan dessutom användas gång på gång tack vare ett specialutvecklat påfyllningssystem.

Förutom huvudpriset Diamond Pentaward och Platinum Pentawards i de fem huvudkategorierna delades det i de olika underkategorierna ut 41 st Gold Pentawards, 84 Silver Pentawards och 90 Bronze Pentawards.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Är det här greenwashing Lego?

Lego är inne i en period där man byter ut sina plastpåsar med klotsarna som ligger i en kartongförpackning. Man byter till papperspåsar av miljöskäl, men hur är det egentligen? I Holland har en miljökämpe testat papperspåsarna.
Lego1x

Herrljunga Musteri byter från plast till plast i förpackningar för ingefärashots

Herrljunga Musteri har lanserat sina ingefärashots i en alternativ förpackningslösning. Man har gått från de små PET-flaskorna till påsförpackningar. Det är följden av att retursystemet inte kan hantera flaskor med så låg volym som gäller för shotsen.
Herrljungax

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx