Inför varje vinter lanserar finska Arabia en specialdesignad porslinsmugg med motiv från Tove Janssons välkända historier om Mumin-trollen. 2020-års Mumin-mugg har fått namnet ”Snöyra” (Snow Blizzard) och under lanseringskampanjen levereras den förpackad i en specialdesignad påse, tillverkad av finska Paptic Oy:s uppmärksammade träfiberbaserade förpackningsmaterial.
Paptics träfibermaterial betecknas som ett mellanting mellan papper, plast och textil och det tillverkas med en speciell skumteknik. Företaget och materialet har blivit mycket uppmärksammat och Paptic menar att man har utvecklat nästa generations papper.
Paptic-materialet tillverkas med en teknik som kallas ”Foam Forming”. Det är en skumteknik, som innebär att man använder ett skum i processen vid tillverkning av papper. Man ersätter vatten som bärare av fibern med skum och har hälften vatten, hälften skum. Man kan bilda bubblor efter önskad storlek och med detta tillverka produkter med långa fibrer. Tekniken sparar både råvara och energi och materialet får intressanta egenskaper.
(Läs mer om Paptic-materialet HÄR och HÄR)
Paptic-påsen till årets Mumin-mugg kan tvättas, torkas och återanvändas. Den ingår i Arabias kampanj #OURSEA, som ska bidra till att städa upp Östersjön genom att uppmuntra konsumenter att göra miljövänliga val.
Den grafiska illustrationen på årets vintermugg med Mumin-motiv är inspirerad av Tove Janssons bok ”Trollvinter” från 1957.
Arabias Mumin-muggar är omtyckta samlarobjekt. Lanseringskampanjens muggar med Paptic-påsen säljs endast i utvalda butiker på ett fåtal platser samt på webbplatsen moomin.com