2021 års upplaga av Blossa årgångsglögg har både till smak och flaskdesign fått sin inspiration från den spanska staden Valencia.

Flaskan till Blossa 21 har den traditionella form, som Blossa-flaskorna haft allt sedan starten år 2003, men den grafiska utformningen av årets Blossa är markant inspirerad av Valencia.
Valencia har några av Europas vackraste apelsinodlingar, där vita blommor kontrasterar mot gröna blad och där de solmogna apelsinerna lyser upp trädkronorna. Flaskans färg är inspirerad av apelsinens färg och korken symboliserar apelsinträdets stam. Flaskans dominerande årgångssiffra ”21” är guldfolierad som en historisk referens till hur apelsiner från Valencia förr sveptes in med papper stämplat med guldmotiv. Flaskan är också försedd med illustrationer, som för tankarna till de dekorativa handmålade kakelplattor, vilka pryder Valencias gator och husfasader och som går under namnet Azulejo.
Flaskdesignen till Blossa 21 har för första gången utförts av norska Scandinavian Design Group.
När det gäller smaken på årets Blossa årgångsglögg, så är den också klart inspirerad av Valencia och dess apelsinodlingar. I glöggen, som är hantverksmässigt gjord på en klassisk vit starkvinsglögg, har man tillsatt en infusion av färska ekologiska apelsinskal samt smaksatt med apelsinblom.
”Vi har köpt in färska ekologiska apelsiner från Valencia, som vi har skalat själva. Det färska skalet används sedan för att göra en apelsininfusion, som i sin tur kombineras med torkade apelsinblommor och torkat pomerans- och citronskal för att få fram en mer komplex smakkaraktär. Den söta och friska smaken balanseras slutligen med en hint av beska, som gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor”, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.