Årets Blossa har smak och flaska inspirerade av Valencia

PUBLICERAD: 8 oktober 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Nu har årets upplaga av Blossa årgångsvin lanserats. En glögg där såväl smak som flaskdesign är tydligt inspirerade av den spanska staden Valencia och dess apelsinodlingar. (Bild Blossa)|Blossa 21:s årgångstal är guldfolierat som en hyllning till apelsinomslag i papper, och illustrationerna är inspirerade av Valencias handmålade kakelplattor. (Bild Blossa)

2021 års upplaga av Blossa årgångsglögg har både till smak och flaskdesign fått sin inspiration från den spanska staden Valencia.

Blossa 21:s årgångstal är guldfolierat som en hyllning till apelsinomslag i papper, och illustrationerna är inspirerade av Valencias handmålade kakelplattor. (Bild Blossa)

Flaskan till Blossa 21 har den traditionella form, som Blossa-flaskorna haft allt sedan starten år 2003, men den grafiska utformningen av årets Blossa är markant inspirerad av Valencia.

Valencia har några av Europas vackraste apelsinodlingar, där vita blommor kontrasterar mot gröna blad och där de solmogna apelsinerna lyser upp trädkronorna. Flaskans färg är inspirerad av apelsinens färg och korken symboliserar apelsinträdets stam. Flaskans dominerande årgångssiffra ”21” är guldfolierad som en historisk referens till hur apelsiner från Valencia förr sveptes in med papper stämplat med guldmotiv. Flaskan är också försedd med illustrationer, som för tankarna till de dekorativa handmålade kakelplattor, vilka pryder Valencias gator och husfasader och som går under namnet Azulejo.

Flaskdesignen till Blossa 21 har för första gången utförts av norska Scandinavian Design Group.

När det gäller smaken på årets Blossa årgångsglögg, så är den också klart inspirerad av Valencia och dess apelsinodlingar. I glöggen, som är hantverksmässigt gjord på en klassisk vit starkvinsglögg, har man tillsatt en infusion av färska ekologiska apelsinskal samt smaksatt med apelsinblom.

”Vi har köpt in färska ekologiska apelsiner från Valencia, som vi har skalat själva. Det färska skalet används sedan för att göra en apelsininfusion, som i sin tur kombineras med torkade apelsinblommor och torkat pomerans- och citronskal för att få fram en mer komplex smakkaraktär. Den söta och friska smaken balanseras slutligen med en hint av beska, som gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor”, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Senaste nytt

YH-utbildningen till Förpackningsingenjör spelar en viktig roll för att forma branschens framtid

För att möta branschens behov krävs spetskompetens – och det är här yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsingenjör – Packaging Solution Engineer spelar en avgörande roll enligt Finn Toompuu, utbildningsledare vid Haganässkolan i Älmhult.
Haganas_litenx

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX