Den grafiska designen på flaskan till årets upplaga av glöggen Blossa är inspirerad av traditionell indisk skyltmålning – och glöggen har smak av indiska kryddor
I Indien är det en gammal hantverkstradition att dekorera lastbilar, marknadsstånd och byggnader med handmålade mönster, symboler och budskap. Detta har inspirerat Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan 2011, till utformningen av flaskan till Blossa 17 .
Varje år reser Blossa till en ny plats för att hämta inspiration till årets glögg. 2017 har koordinaterna ställts in på den myllrande kryddmarknaden Khari Baoli i Old Delhi, som är Asiens största kryddmarknad. Därifrån kommer inspirationen till årets smaksättning: solmogen mango, kryddig spiskummin och het chili.
”I Indien hittar vi många av de smaker och kryddor, som redan finns i Blossas glögg, som kardemumma, ingefära och kryddnejlika. I Blossa 17 Old Delhi ger mangon en tropisk fruktton, som både kompletteras och kontrasteras fint med de traditionella glöggkryddorna. Den kryddiga tonen i årets glögg förstärks ytterligare av spiskummin, för att i slutet få en tydlig hetta från chilin. Detta är vår tolkning av Indien”, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.
Inför avslöjandet av 2017 års smak bjöds två streetartartister från New Delhi in till Sverige, med uppdraget att tolka Blossa 17 Old Delhi i ett konstverk. Filmen, som visar hur hela konstverket tar form, finns att se HÄR.
Blossa 17 Old Delhi finns i Systembolagets beställningssortiment från och med i dag, den 20 september. Den har en alkoholhalt på 15 procent och priset är 109 kronor för 750 ml.