Årets Blossa-flaska inspirerad av gammal indisk skyltmålning

PUBLICERAD: 19 september 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Flaskan till Blossa 17 Old Delhi är inspirerad av traditionell indisk skyltmålning. (Bild Folk o folk)

Den grafiska designen på flaskan till årets upplaga av glöggen Blossa är inspirerad av traditionell indisk skyltmålning – och glöggen har smak av indiska kryddor
I Indien är det en gammal hantverkstradition att dekorera lastbilar, marknadsstånd och byggnader med handmålade mönster, symboler och budskap. Detta har inspirerat Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan 2011, till utformningen av flaskan till Blossa 17 .

Varje år reser Blossa till en ny plats för att hämta inspiration till årets glögg. 2017 har koordinaterna ställts in på den myllrande kryddmarknaden Khari Baoli i Old Delhi, som är Asiens största kryddmarknad. Därifrån kommer inspirationen till årets smaksättning: solmogen mango, kryddig spiskummin och het chili.

”I Indien hittar vi många av de smaker och kryddor, som redan finns i Blossas glögg, som kardemumma, ingefära och kryddnejlika. I Blossa 17 Old Delhi ger mangon en tropisk fruktton, som både kompletteras och kontrasteras fint med de traditionella glöggkryddorna. Den kryddiga tonen i årets glögg förstärks ytterligare av spiskummin, för att i slutet få en tydlig hetta från chilin. Detta är vår tolkning av Indien”, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Inför avslöjandet av 2017 års smak bjöds två streetartartister från New Delhi in till Sverige, med uppdraget att tolka Blossa 17 Old Delhi i ett konstverk. Filmen, som visar hur hela konstverket tar form, finns att se HÄR.

Blossa 17 Old Delhi finns i Systembolagets beställningssortiment från och med i dag, den 20 september. Den har en alkoholhalt på 15 procent och priset är 109 kronor för 750 ml. 
 

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Trots krig och elände håller ukrainska Sirius Extrusion igång leveranserna

Packnews fick besök i montern på Scanpack av Nataliia Saievych. Hon är chef för utrikeshandel hos det ukrainska företaget Sirius Extrusion och ville i stort sett bara berätta att de lever och kämpar på med produktionen av sträckfilm, barriärfilm, film för sträckhuvar samt tryck.
Ukrainax

Etiketter är en mardröm för Arla

Uttalandet i rubriken gjordes på Emballagedagen 2024 i Danmark för några dagar sedan, där bland annat Arla Foods var representerad för att berätta om deras utmaningar med att följa trender och lagkrav inom förpackningar. Packnews danska redaktör Søren Winsløw var på plats.
EM_01