Årets Blossa-flaska inspirerad av gammal indisk skyltmålning

PUBLICERAD: 19 september 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Flaskan till Blossa 17 Old Delhi är inspirerad av traditionell indisk skyltmålning. (Bild Folk o folk)

Den grafiska designen på flaskan till årets upplaga av glöggen Blossa är inspirerad av traditionell indisk skyltmålning – och glöggen har smak av indiska kryddor
I Indien är det en gammal hantverkstradition att dekorera lastbilar, marknadsstånd och byggnader med handmålade mönster, symboler och budskap. Detta har inspirerat Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan 2011, till utformningen av flaskan till Blossa 17 .

Varje år reser Blossa till en ny plats för att hämta inspiration till årets glögg. 2017 har koordinaterna ställts in på den myllrande kryddmarknaden Khari Baoli i Old Delhi, som är Asiens största kryddmarknad. Därifrån kommer inspirationen till årets smaksättning: solmogen mango, kryddig spiskummin och het chili.

”I Indien hittar vi många av de smaker och kryddor, som redan finns i Blossas glögg, som kardemumma, ingefära och kryddnejlika. I Blossa 17 Old Delhi ger mangon en tropisk fruktton, som både kompletteras och kontrasteras fint med de traditionella glöggkryddorna. Den kryddiga tonen i årets glögg förstärks ytterligare av spiskummin, för att i slutet få en tydlig hetta från chilin. Detta är vår tolkning av Indien”, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Inför avslöjandet av 2017 års smak bjöds två streetartartister från New Delhi in till Sverige, med uppdraget att tolka Blossa 17 Old Delhi i ett konstverk. Filmen, som visar hur hela konstverket tar form, finns att se HÄR.

Blossa 17 Old Delhi finns i Systembolagets beställningssortiment från och med i dag, den 20 september. Den har en alkoholhalt på 15 procent och priset är 109 kronor för 750 ml. 
 

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a