Olika kaffedrycker blir allt populärare och deras förpackningar allt mer sofistikerade och iögonfallande. Ett sådant exempel är den originella metallburk för iskaffe, som metall- och glasförpackningstillverkaren Ardagh Group har utvecklat för varumärket Gaya Gold Coffee, som ägs av holländska Concept Drinks.
Burken, som är tillverkad vid Ardaghs fabrik i holländska Deventer, är specialdesignad och har en ”uppsvälld” form , som uppnåtts genom att man vid fabriken kunnat utvidga en cylindrisk burk med hela 26 procent med hjälp av ett tryck på 40 bar.
Iskaffeburken är sofistikerat mörkgrön och försedd med guldtryck i topp och botten samt en guldfärgad logotyp på burkkroppen.
Innan Gaya-burken släpptes ut på marknaden, testades den noggrant i prototyp- och pilotproduktionslinjen vid Ardaghs forsknings- och utvecklingscenter i franska Crosmières.
Gaya-burken lanserades först i Förenade Arabemiraten, där den fått stor uppmärksamhet, och den kommer inom kort att lanseras i hela Mellanöstern-regionen.