Ardaghs nya burk skapar skummande ”nitrokaffe”

PUBLICERAD: 3 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Ardaghs dryckesburk Nitro Can är försedd med komprimerad kvävgas och fylls med kallbryggt kaffe. När burken öppnas och innehållet hälls upp skapas så kallat ”nitrokaffe” – en allt populärare kaffedryck i Europa.

Nitro Can är en specialutvecklad dryckesburk i metall från glas- och metallförpackningstillverkaren Ardagh Group. Burken, som är avsedd för det allt populärare så kallade nitrokaffet, är försedd med en integrerad tryckanordning, som innehåller kväve och som vid öppnandet diffunderar i burkens kaffe och skapar den krämiga, skummande effekt, som kännetecknar nitrokaffe.

Nitro Coffee – eller ”kaffe med kvävgas” på svenska – blir allt populärare i Europa och håller på att bli en riktig innedryck på caféer, barer och restauranger. Nitrokaffet har även kommit till Sverige och testats av bland annat Löfbergs. Nitrokaffe åstadkoms genom att man tar ett kallbryggt kaffe och tillsätter lite kolsyra och kvävgas. Resultatet blir en stout-liknande dryck med mjukt krämigt skum. 

Med innovationen Nitro Can från Ardagh Metal Beverage kan konsumenterna nu avnjuta sitt nitrokaffe även på andra platser än caféer och barer. Den komprimerade kvävgasen i burken ger inte bara samma ljudeffekt vid öppnandet, som det som hörs vid nitrokaffe-tillverkning i caféer och barer, utan den skapar också det krämiga skum, som ska finnas på toppen av ett glas äkta nitrokaffe!

Nitro Can introducerades av Ardagh i slutet av förra året och nu får burken sin första kommersiella lansering. Det sker i samband med London Coffee Festival den 6 april, då företagen Minor Figures och Frank and Earnest lanserar var sitt varumärke med nitrokaffe, förpackat i Nitro Can.

”Såväl den akustiska som den speciella skummande effekten, när kaffet hälls upp, gör Nitro Can till en exceptionell förpackningslösning och en oöverträffad multisensorisk upplevelse för konsumenten”, säger Adriana Escobar, produktchef vid Ardagh Metal Beverage.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning