Ardaghs ”diamantflaskor” är inspirerade av Marilyn Monroe

PUBLICERAD: 5 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Lyxig, sexig och ”diamantglittrande”. Ardagh Glass skapade en annorlunda vinflaska till tre viner i varumärket Allure Wine, inspirerade av Marilyn Monroes ikoniska sång ” Diamonds are a Girl’s Best Friend”! (Bild Ardagh Group)

Glas- och metallförpackningskoncernen Ardagh Group har designat och tillverkat en glittrande vinflaska för tre viner inom varumärket Allure Wine. Vinerna är Merlot Rosé, Pinot Grigio och Cabernet Sauvignon och de nya flaskorna är inspirerade av Marilyn Monroe och hennes ikoniska sång ”Diamonds are a Girl’s Best Friend”!

Varumärkesägaren Zimmermann-Graeff & Müller (ZGM) bad Ardagh Group att de skulle skapa en ”glittrande” design för en ny 75-centiliters flaska till de tre vinerna. Det var Ardaghs designteam i tyska Nienburg, som sedan skapade den distinkta och mångfacetterade designen på flaskan. I designutmaningen ingick bland annat att se till att hållfastheten blev den rätta genom att mängden glas fördelades jämnt i flaskans smältform och att tjockleken på glaset blev den rätta i de facetterade områdena.

Hos varumärkesägaren ZGM är man mycket nöjda med resultatet och beskriver den nya designen som ” ’Unikt lyxigt. Snygg. Lite sexig. Och ´skandalöst´ annorlunda”!

”Allure-flaskans slående design och dess extraordinära känsla är unik i vinsegmentet och vi fick just den djärva och lyxiga design som vi önskade”, säger ZGM:s marknadschef Gerald Wüst.

Senaste nytt

YH-utbildningen till Förpackningsingenjör spelar en viktig roll för att forma branschens framtid

För att möta branschens behov krävs spetskompetens – och det är här yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsingenjör – Packaging Solution Engineer spelar en avgörande roll enligt Finn Toompuu, utbildningsledare vid Haganässkolan i Älmhult.
Haganas_litenx

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX