Ardagh i partnerskap kring unika digitala vattenstämplar

PUBLICERAD: 15 februari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Filigrades digitala vattenstämpelsteknik kan appliceras på flera olika tryckbara förpackningsmaterial|som glas

Glas- och metallförpackningskoncernen Ardagh Group har ingått ett exklusivt partnerskap med holländska företaget Filigrade, som är specialiserade på smarta digitala vattenstämplar.
Samarbetet ska göra det möjligt för Ardagh att erbjuda sina kunder smarta, interaktiva trycktekniker, som ska appliceras på i första hand Ardaghs metallförpackningar.

Genom att förse en förpackning med Filigrades digitala vattenstämpel, integrerad i ett speciellt, ofta filigransliknande, grafiskt mönster, får man ett säkert skydd mot förfalskningar och piratkopior.

Konceptet innebär att en kund med hjälp av en smart telefon eller surfplatta samt en speciell app scannar av förpackningen. Är förpackningen försedd med det osynliga vattenmärket, känns detta igen av appen, som ger ett klartecken till konsumenten.

Förutom att konsumenten får ett bevis på att förpackningen är äkta och säker, kan det också byggas in annan information i scanningen, som till exempel konsumentupplysning, kampanjer, specialerbjudanden, tävlingar, evenemang, etc.

”Med denna funktion får vi unik tillgång till ett system, som på ett kostnadseffektivt sätt tillgodoser hur dagens moderna konsumenter vill ha det. Fördelarna är oändliga och kan ge betydande mervärde till de förpackningslösningar, som vi levererar”, säger Martin de Olde, marknadschef för Ardaghs metalldivision.

Filigrades unika digitala vattenstämpelsteknik mottogas mycket positivt vid den senaste mässan Aerosol & Dispensing i Paris, där den visades upp i Ardaghs monter. Besökare kunde där scanna vattenstämpelförsedda aerosolburkar med hjälp av en för tillfället skräddarsydd demonstrations-app.

”Nu har den digitala tidsåldern kommit till förpackningarna. Vi kan lägga nya funktioner till förpackningen för att få konsumentens uppmärksamhet och samtidigt göra livet surt för förfalskare. Vi är verkligen exalterade över att vi kan erbjuda denna teknik till våra kunder” avslutar Martin de Olde.

——————————————-
Ardagh Group är en global ledare inom metall- och glasförpackningar. Koncernen har 89 tillverkningsenheter i 21 länder, antalet anställda är ca 19.000 och den totala årsomsättningen är över 4,7 miljarder euro (ca 44,5 miljarder kronor).

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning