Ardagh i partnerskap kring unika digitala vattenstämplar

PUBLICERAD: 15 februari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Filigrades digitala vattenstämpelsteknik kan appliceras på flera olika tryckbara förpackningsmaterial|som glas

Glas- och metallförpackningskoncernen Ardagh Group har ingått ett exklusivt partnerskap med holländska företaget Filigrade, som är specialiserade på smarta digitala vattenstämplar.
Samarbetet ska göra det möjligt för Ardagh att erbjuda sina kunder smarta, interaktiva trycktekniker, som ska appliceras på i första hand Ardaghs metallförpackningar.

Genom att förse en förpackning med Filigrades digitala vattenstämpel, integrerad i ett speciellt, ofta filigransliknande, grafiskt mönster, får man ett säkert skydd mot förfalskningar och piratkopior.

Konceptet innebär att en kund med hjälp av en smart telefon eller surfplatta samt en speciell app scannar av förpackningen. Är förpackningen försedd med det osynliga vattenmärket, känns detta igen av appen, som ger ett klartecken till konsumenten.

Förutom att konsumenten får ett bevis på att förpackningen är äkta och säker, kan det också byggas in annan information i scanningen, som till exempel konsumentupplysning, kampanjer, specialerbjudanden, tävlingar, evenemang, etc.

”Med denna funktion får vi unik tillgång till ett system, som på ett kostnadseffektivt sätt tillgodoser hur dagens moderna konsumenter vill ha det. Fördelarna är oändliga och kan ge betydande mervärde till de förpackningslösningar, som vi levererar”, säger Martin de Olde, marknadschef för Ardaghs metalldivision.

Filigrades unika digitala vattenstämpelsteknik mottogas mycket positivt vid den senaste mässan Aerosol & Dispensing i Paris, där den visades upp i Ardaghs monter. Besökare kunde där scanna vattenstämpelförsedda aerosolburkar med hjälp av en för tillfället skräddarsydd demonstrations-app.

”Nu har den digitala tidsåldern kommit till förpackningarna. Vi kan lägga nya funktioner till förpackningen för att få konsumentens uppmärksamhet och samtidigt göra livet surt för förfalskare. Vi är verkligen exalterade över att vi kan erbjuda denna teknik till våra kunder” avslutar Martin de Olde.

——————————————-
Ardagh Group är en global ledare inom metall- och glasförpackningar. Koncernen har 89 tillverkningsenheter i 21 länder, antalet anställda är ca 19.000 och den totala årsomsättningen är över 4,7 miljarder euro (ca 44,5 miljarder kronor).

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se