Glas- och metallförpackningskoncernen Ardagh Group har ingått ett exklusivt partnerskap med holländska företaget Filigrade, som är specialiserade på smarta digitala vattenstämplar.
Samarbetet ska göra det möjligt för Ardagh att erbjuda sina kunder smarta, interaktiva trycktekniker, som ska appliceras på i första hand Ardaghs metallförpackningar.
Genom att förse en förpackning med Filigrades digitala vattenstämpel, integrerad i ett speciellt, ofta filigransliknande, grafiskt mönster, får man ett säkert skydd mot förfalskningar och piratkopior.
Konceptet innebär att en kund med hjälp av en smart telefon eller surfplatta samt en speciell app scannar av förpackningen. Är förpackningen försedd med det osynliga vattenmärket, känns detta igen av appen, som ger ett klartecken till konsumenten.
Förutom att konsumenten får ett bevis på att förpackningen är äkta och säker, kan det också byggas in annan information i scanningen, som till exempel konsumentupplysning, kampanjer, specialerbjudanden, tävlingar, evenemang, etc.
”Med denna funktion får vi unik tillgång till ett system, som på ett kostnadseffektivt sätt tillgodoser hur dagens moderna konsumenter vill ha det. Fördelarna är oändliga och kan ge betydande mervärde till de förpackningslösningar, som vi levererar”, säger Martin de Olde, marknadschef för Ardaghs metalldivision.
Filigrades unika digitala vattenstämpelsteknik mottogas mycket positivt vid den senaste mässan Aerosol & Dispensing i Paris, där den visades upp i Ardaghs monter. Besökare kunde där scanna vattenstämpelförsedda aerosolburkar med hjälp av en för tillfället skräddarsydd demonstrations-app.
”Nu har den digitala tidsåldern kommit till förpackningarna. Vi kan lägga nya funktioner till förpackningen för att få konsumentens uppmärksamhet och samtidigt göra livet surt för förfalskare. Vi är verkligen exalterade över att vi kan erbjuda denna teknik till våra kunder” avslutar Martin de Olde.
——————————————-
Ardagh Group är en global ledare inom metall- och glasförpackningar. Koncernen har 89 tillverkningsenheter i 21 länder, antalet anställda är ca 19.000 och den totala årsomsättningen är över 4,7 miljarder euro (ca 44,5 miljarder kronor).