Arctic Paper och Rottneros ska bygga fibertrågfabrik i Polen

PUBLICERAD: 14 februari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Rottneros och Arctic Paper startar gemensam tillverkning av formpressade fibertråg. (Bild Rottneros)|Lennart Eberleh, VD i Rottneros. (Bild Rottneros)|Michal Jarczyński, VD i Arctic Paper. (Bild Arctic Paper)

Arctic Paper och Rottneros har nu fastställt sin tidigare preliminäröverenskommelse och ska bygga en gemensam fabrik i Polen för tillverkning av formpressade fibertråg. Investeringen uppgår till 15 miljoner euro (ca 158 miljoner kronor).

Anläggningen, som ska uppföras i Arctic Papers lokaler i polska Kostrzyn, kommer att drivas i en separat juridisk enhet och som ett 50/50 joint venture, i linje med det LOI (Letter of Intent) som parterna undertecknade den 22 oktober 2021. (Läs HÄR)

Lennart Eberleh, VD i Rottneros. (Bild Rottneros)

”Vi ser en snabbt växande efterfrågan på formpressade fibertråg och vi är glada att kunna meddela att vi nu är redo att gå vidare med vår plan att lansera den första industriella produktionen av fiberbaserade barriärförpackningar. Vårt samarbete kombinerar Arctic Papers gynnsamma läge och befintlig infrastruktur med Rottneros tekniska kunnande, vilket ger fördelar för båda företagen”, säger VD:arna för Arctic Paper och Rottneros, Michal Jarczyński och Lennart Eberleh, i ett gemensamt uttalande.

Michal Jarczyński, VD i Arctic Paper. (Bild Arctic Paper)

Produktionen kommer bland annat vara ämnad för högbarriärsförpackningar, med förlängd hållbarhet för livsmedel, men även för förpackningar med enklare funktionskrav, baserat på Rottneros nyfiber. Produkterna klarar hög värme och passar utmärkt till färdigmat – både frysta och kylda maträtter – vilket utgör en snabbt växande marknad. Uppstarten av den nya fabriken är planerad till slutet av år 2023.

Anläggningen kommer att producera cirka 80 miljoner fibertråg per år, med en uppskattad årlig omsättning på 9 – 11 miljoner euro och en EBIT-marginal på mer än 20 procent, när den är i full drift.

Samriskföretaget kommer att ske i ett polskregistrerat företag och finansieras genom en kombination av banklån och kapitaltillskott från ägarbolagen.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x