Arctic Paper ändrar strategi och tillsätter ny Sverige-VD

PUBLICERAD: 30 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

”Den nya 4-pelarstrategin för 2030 pekar ut riktningen för koncernen i framtiden”, säger Michał Jarczyński, VD, Arctic Paper S.A. (Bild Arctic Paper)
|Kent Blom är utsedd till ny VD för Arctic Papers två svenska pappersbruk. (Bild LinkedIn)

Svensk-polska Arctic Paper har antagit en ny koncernstrategi, där man bl. a satsar på förpackningar. Företaget har även anställt en ny VD för sina svenska bruk.

Arctic Paper skriver att med den nya koncernstrategin påskyndar man övergången till ett mer mångsidigt företag med synergier och kompetenser från sin befintliga verksamhet. Den nya strategin bygger på de fyra ”pelarna” papper, massa, förpackningar och energi och innebär att man ska investera sammanlagt cirka 3,28 miljarder kronor (1,5 miljarder zloty) under perioden 2022 – 2030. 40 procent av investeringarna ska gå till de nya områdena förpackningar och grön energi.

Företaget uppger att marknaden för grafiska papper har begränsad potential att växa men däremot kommer efterfrågan på massa samt på innovativa förpackningslösningar och grön energi att fortsätta öka tack vare e-handelsboomen, övergången från plast till mer hållbara lösningar, samt högre priser på energi och utsläppsrätter för koldioxid.

År 2030 beräknas de två nya ”pelarna” förpackning och energi utgöra cirka 25 procent av intäkterna medan massa förväntas svara för 30 procent. Grafiskt papper kommer att förbli en viktig del av koncernen och stå för 45 procent av intäkterna. Tillsammans kommer de fyra ”pelarna” att ge en mer balanserad utveckling när konjunkturcyklerna är olika, men även bättre marginaler och högre lönsamhet. I strategin ingår att Arctic Paper räknar med en intäktsökning på 25 procent till år 2030.

”Premiumpapper kommer att förbli en av våra kärnverksamheter. Tillsammans med vårt innehav i massaproducenten Rottneros har det varit en effektiv hedge på volatila marknader, men vi måste växa och öka våra marginaler. Den nya 4P -strategin för 2030 pekar ut riktningen för koncernen i framtiden”, säger Michał Jarczyński, VD, Arctic Paper S.A.

I den nya koncernstrategin ingår också att hela företagsgruppen ska nå koldioxidneutralitet senast år 2035.

”För papper och förpackningar är målet att bli koldioxidneutrala år 2030 och för hela koncernen kommer detta att uppnås år 2035. Arctic Paper har ett mångårigt engagemang för hållbarhet. Att bli koldioxidneutral är ett viktigt steg i den riktningen. Den nya strategin kombinerar den fortsatta utvecklingen av vår verksamhet och värdeskapande genom att driva övergången till den cirkulära ekonomin”, säger Michał Jarczyński.

När det gäller ”pelaren” energi har Arctic Paper en lång tradition av att investera i förnybara energikällor med ambitionen att bli självförsörjande på grön energi. Baserat på detta arv och med erfarenheten från förnybar energi kommer Arctic Paper att bygga upp ett separat energisegment på egen hand – eller i samarbete med partners – för att bli självförsörjande men också för att sälja energi till tredje part.

Ny VD för de svenska bruken

Kent Blom är utsedd till ny VD för Arctic Papers två svenska pappersbruk. (Bild LinkedIn)

Arctic Paper S.A. har tillsatt Kent Blom som ny VD för koncernens pappersproduktion i Sverige, som omfattar de båda bruken Grycksbo och Munkedal. Nuvarande VD för Arctic Paper Grycksbo AB går i pension till sommaren 2022 och i nuläget är det koncernens CFO som fungerar som VD för Arctic Paper Munkedals AB och han kommer att fokusera mer på sina uppgifter som CFO.

Kent Blom är 40 år och bosatt i Örebro. Han har lång erfarenhet av produktion och produktionsstyrning från ledande befattningar i Atlas Copco och Strängbetong. Närmast kommer Kent Blom från rollen som VD i Meritor HVS AB, ett verkstadsbolag som är underleverantör till fordonsindustrin.

”Kent Blom har gedigen erfarenhet av industriell produktion och är väl meriterad att utveckla verksamheten vid våra svenska bruk, där hållbarhet, nya produkter och innovationer inom både grafiska papper och förpackningspapper blir allt viktigare i framtiden”, säger koncernchefen Michał Jarczyński.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax