Är PEF ett hot mot PET?

PUBLICERAD: 19 december 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Bo Wallteg

Det har, som jag skrev i förra numret varit en intensiv höst och nu är det dags att andas ut lite, men samtidigt att se med viss förskräckelse (och naturligtvis glädje) på nästa höst när det är dags för Scanpack, norra Europas ledande förpackningsmässa. Redan på 50-talet var nord emballage med och lade grunden för en mässa i Göteborg som kom att utvecklas till Scanpack, och vi har ett nära samarbete med Svenska Mässan sedan många år tillbaka. 

Samarbetet fortsätter nästa år genom att vi till vår glädje har blivit utsedda till exklusiv mediapartner till mässan, det vill säga den enda tidning (förutom den egna mässtidningen) som mässan samarbetar med. Det innebär till exempel att nord emballage kommer att finnas överallt på mässan, i entréer, i mässhallarna och självfallet i vår egen monter. För alla våra annonsörer är det naturligtvis ett rejält ”added value”. Tidningen får en oöverträffad spridning. 

Vi har dessutom redan börjat planera för Göteborgs bästa after work under mässveckan, vår uppskattade Oktoberfest som förra gången hade över 600 gäster. Nästa år planerar vi för att tillföra lite överraskningar. Mer om det senare, men kontakta oss gärna om du vill vara med och sponsra Oktoberfesten. Den är ett perfekt kundevent som håller på lagom länge och erbjuder mat, dryck och stämning på topp.

När jag ser tillbaka på hela året känns det som att det funnits hur mycket som helst att vara med på. En fråga värd att ställa är hur mycket svensk förpackningsindustri orkar med rent aktivitetsmässigt? Packbridge, där jag själv är aktiv, har haft en mängd arrangemang under året, vår kära tidningskollega bygger på med en lång rad aktiviteter medan vi själva varit ganska sparsamma men ändå bidragit. Ser man till helheten finns det nästan lika många aktiviteter att ta del av om det finns veckor på året, och frågan är om det är industrin orkar med det i längden. Jag kan ha fel, men det kanske finns anledning att resa frågan? Kan det bli för mycket?

Sitter i skrivande stund på Berliner Tapas. För en halvtimma sedan avslutades European Bioplastics åriga konferens, det var tolfte gången den arrangerades, och deltagandet var rekordartat. Över 320 personer från runt 100 företag fanns på plats för att få en statusuppdatering av en bransch som intresset bara verkar växa för. Tillväxten är fortsatt stark och nya material förväntas göra entré inom ett par år. Bio-PP är ett exempel som väntas komma på marknaden i kommersiell skala år 2022 men innan dess lär vi få se det material som det surras mest om för närvarande, PEF (polyeten furanoat). PEF är det material som fått Coca Cola att tänka om. Den biobaserade PET-flaskan som skulle vara på marknaden år 2020 verkar inte bli av, PEF är den nya inriktningen. Det intressanta med PEF som till etthundra procent är ett biomaterial, är till exempel att det har betydligt bättre barriäregenskaper än PET och att den flaska tillverkad av materialet inte behöver lika mycket förstärkning i skuldran som en PET. Dessutom kan den återvinnas i den vanliga PET-strömmen. Barriäregenskaperna betyder mycket för globala tillverkare av läskedrycker, man har till exempel problem i Indien där värmen gör att hållbarheten på dryckerna försämras drastiskt. En bättre barriär sparar både pengar och miljö via minskat spill. PEF kommer även att kunna användas i flexibla förpackningar. 
    Kanske blir det grön polyeten och PEF som kommer att vara de ledande materialen i framtiden.
    Men, mer om detta i nästa utgåva av nord emballage och inom kort på Packnews.tv. Vi har gjort ett antal intervjuer med representanter från PepiCo, Marks & Spencer, Danone och Nestlé.

Måste bara avsluta med bilden ovan. Det klagas mycket på PostNord i dessa dagar, försändelser försvinner eller misshandlas, men det finns uppenbarligen fler som har problem. Transportförpackningarna på bilden levererades till ett kontor i Helsingborg av ett transportbolag som jag inte nämner vid namn, kan bara konstatera att det är ett av de stora. Trots tydlig markering att de innehåller glas såg det ut så här. Om det här är varsam hantering kan fråga sig hur de skulle se ut utan glasmarkeringen?

Ber att få önskan en god jul ett gott nytt år! Hoppas tomten är snällare mot paketen.

 

 

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x