AR Packaging vill bli först med torrformade fiberförpackningar

PUBLICERAD: 9 mars 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Exempel på engångsbestick tillverkat av torrformad fiber. (Bild AR Packaging/PulPac)

Med strategin att driva hållbar innovation satsar Lundbaserade AR Packaging tillsammans med Göteborgsföretaget PulPac på en stor övergång till torrformade fiberförpackningar.

AR Packagings mål är att bli först på marknaden med kommersiellt hållbara och plastfria tråg och bestick för livsmedels-, take-away- och food service-sektorn. Bolaget vill bidra till innovativ processutveckling av helt fiberbaserade lösningar och har därför gått med i PulPacs teknikpool.

Som ledande förpackningsleverantör inom en rad branscher är AR Packaging engagerat i banbrytande utveckling av nya hållbara förpackningslösningar. Det finns en tydlig trend på marknaden att gå ifrån plastbaserade förpackningar utan att ge avkall på användarvänlighet och produktsäkerhet. AR Packaging säger att man nu går i täten för denna utveckling och siktar på att bli först på marknaden med torrformade fibertråg och bestick. I linje med denna strategi har bolaget gått med i PulPacs teknikpool och får därmed unik tillgång till optimerade processer för att kommersialisera helt fiberbaserade och förnybara engångsprodukter.

”Vi har stor erfarenhet av att lansera nya innovationer på marknaden genom framgångsrikt samarbete med innovativa samarbetspartners som är experter inom sitt område. Att vara medlem i PulPacs teknikpool visar vårt engagemang för att aktivt bidra till utveckling och industrialisering av hållbara torrformade fiberprodukter”, säger Ralf Mack, Group Innovation Director på AR Packaging.

Torrformad fiber, som uppfanns av PulPac år 2016, är idag skyddat med 38 patent och patentansökningar som kan täcka mer än 50 länder. Tekniken, som torrformar cellulosa till hårda förpackningar och engångsprodukter, är unik och skiljer sig från de traditionella metoderna för formning av cellulosa. Den torra tillverkningsprocessen gör det möjligt att ersätta engångsplast till ett lägre pris än vad som tidigare varit möjligt.

”Vi har placerat all immaterialrätt i en teknikpool i syfte att minska den globala användningen av engångsplast. Vi är glada över att ha AR Packaging som licenstagare och över deras åtagande att industrialisera torrformad fiber och bidra till vår teknikpool. Medlemmar i teknikpoolen betalar en royalty på sålda varor för att finansiera den ständigt pågående utvecklingen av tekniken för torrformade fiberförpackningar. PulPac är bäst i världen på utveckling av torrformad fiber och vi utökar våra immateriella rättigheter hela tiden”, säger PulPacs VD Linus Larsson.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx