AR Packaging och PulPac ökar samarbetet kring fiberprodukter

PUBLICERAD: 9 augusti 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Engångsbestick är exempel på Dry Molded Fiber-produkter från PulPac, som AR Packaging ska introducera och marknadsföra. (Bild PulPac))|PulPacs produktionsplattform PulPac PU300 finns som en demonstrationslinje i företagets Tech Center i Göteborg. (Bild PulPac)

Lund-baserade förpackningskoncernen AR Packaging och Göteborgsbaserade utvecklingsföretaget PulPac meddelar att man utökar sitt partnerskap kring torrformade fiberprodukter.

Det utökade partnerskapet innebär att AR Packaging investerar i en prioriterad tillgång till PulPacs produktionsplattform PulPac PU300, som finns som en demonstrationslinje i företagets Tech Center i Göteborg. (Läs HÄR), och accelererar en produktion av hållbara och prisvärda fiberprodukter.

PulPacs produktionsplattform PulPac PU300 finns som en demonstrationslinje i företagets Tech Center i Göteborg. (Bild PulPac)

PulPac skriver i ett pressmeddelande att det utökade partnerskapet kombinerar AR Packagings omfattande expertis och resurser inom förpackningsindustrin med PulPacs revolutionerande Dry Molded Fiber-process och ytterligare påskyndar en global kommersialisering av hållbara torrformade fiberprodukter på marknaden.

”Med sin stora förpackningskompetens och närhet till marknaden och ledande varumärken, vilka letar efter hållbara kostnadseffektiva lösningar inom förpacknings- och livsmedelsservicebranschen, kommer AR Packaging snabbt att kunna öka möjligheterna för torrformad fiber”, skriver PulPac.

Dry Molded Fiber är en patenterad tillverkningsteknik för att producera fiberbaserade förpackningar och engångsprodukter. Dry Molded Fiber ger upp till 80-90 procent lägre CO2-fotavtryck till samma eller lägre kostnad som plast och är upp till tio gånger så effektiv som konventionell vattenkrävande fiberformning.

”Den unika mixen av hållbarhet, global skalbarhet och kostnadseffektivitet gör att vi är stolta över att vara medlemmar i PulPacs teknikpool och kalla oss ´early adopter´ av Dry Molded Fiber. Både konsumenter och industrin letar efter en övergång till fiber överallt där det är möjligt. Därför investerar vi avsevärt i ansträngningar, där vår djupa erfarenhet av Dry Molded Fiber och tillgång till denna banbrytande teknik kan erbjuda varumärken en mycket snabbare väg till marknaden”, säger Ralf Mack, Group Innovation Director på AR Packaging.

”Vi ser att AR Packagings ledarskap inom förpackningsinnovation kommer att stärka Dry Molded Fiber-nätverket och hela marknaden, samt bygga på styrkan i teknikpoolen och den globala introduktionen av en verkligt banbrytande teknik”, säger Linus Larsson, grundare och VD PulPac.

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX