ÅR Packaging och Cypheme utvecklar säkerhetskoncept

PUBLICERAD: 11 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Futeco Galaxy|som ingår i ÅR Packagings Futeco-koncept

ÅR Packaging AB, med säte i Lund, har ingått ett strategiskt partneravtal med franska Cypheme SAS. Avtalet gäller en vidareutveckling av ÅR Packagings säkerhetskoncept Futeco. Partneravtalet understyrker också ÅR Packagings avsikt att förvärva en ägarandel i Cypheme.

ÅR Packaging har utvecklat konceptet Futeco, som är en process för att skriva ut kopieringsresistenta och slumpmässiga säkerhetsmarkörer kombinerat med inline-variabla QR-koder direkt på en förpackning.

Målet med partnerskapet med Cypheme är att ÅR Packagings Futeco-koncept ska kombineras med ett AI-system (Artificiell Intelligens), som utvecklats av Cypheme, och där tryckta element på exempelvis en förpackning kan avläsas och identifieras med en mobiltelefons kamera. Med hjälp av Cypheme-tekniken skulle man på så sätt kunna skapa en snabb och enkel lösning, tillgänglig för alla, där man oavsett tid och plats kan verifiera äktheten hos en förpackad produkt.

Kombinationen av ÅR Packagings högpresterande utskriftskoncept Futeco och Cyphemes innovativa teknik skulle erbjuda säkra antiförfalsknings- och spårbarhetsfunktioner, skriver företagen i ett pressmeddelande.

”Jag är glad att vi i linje med vår strategi kan addera ännu en innovativ förpackningslösning till vår produktportfölj. Futecos säkerhetskoncept ger våra kunder en unik lösning för att upptäcka varumärkesförfalskningar och samtidigt få konkurrenskraftiga och ekonomiska marknadsfördelar”, säger ÅR Packagings VD och koncernchef Harald Schulz.

”Det här partnerskapet gör det möjligt för oss att utveckla vår teknik vidare och anpassa den till nya typer av produkter och volymer”, säger Cyphemes VD Hugo Garcia-Cotte i en kommentar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}