ÅR Packaging och Cypheme utvecklar säkerhetskoncept

PUBLICERAD: 11 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Futeco Galaxy|som ingår i ÅR Packagings Futeco-koncept

ÅR Packaging AB, med säte i Lund, har ingått ett strategiskt partneravtal med franska Cypheme SAS. Avtalet gäller en vidareutveckling av ÅR Packagings säkerhetskoncept Futeco. Partneravtalet understyrker också ÅR Packagings avsikt att förvärva en ägarandel i Cypheme.

ÅR Packaging har utvecklat konceptet Futeco, som är en process för att skriva ut kopieringsresistenta och slumpmässiga säkerhetsmarkörer kombinerat med inline-variabla QR-koder direkt på en förpackning.

Målet med partnerskapet med Cypheme är att ÅR Packagings Futeco-koncept ska kombineras med ett AI-system (Artificiell Intelligens), som utvecklats av Cypheme, och där tryckta element på exempelvis en förpackning kan avläsas och identifieras med en mobiltelefons kamera. Med hjälp av Cypheme-tekniken skulle man på så sätt kunna skapa en snabb och enkel lösning, tillgänglig för alla, där man oavsett tid och plats kan verifiera äktheten hos en förpackad produkt.

Kombinationen av ÅR Packagings högpresterande utskriftskoncept Futeco och Cyphemes innovativa teknik skulle erbjuda säkra antiförfalsknings- och spårbarhetsfunktioner, skriver företagen i ett pressmeddelande.

”Jag är glad att vi i linje med vår strategi kan addera ännu en innovativ förpackningslösning till vår produktportfölj. Futecos säkerhetskoncept ger våra kunder en unik lösning för att upptäcka varumärkesförfalskningar och samtidigt få konkurrenskraftiga och ekonomiska marknadsfördelar”, säger ÅR Packagings VD och koncernchef Harald Schulz.

”Det här partnerskapet gör det möjligt för oss att utveckla vår teknik vidare och anpassa den till nya typer av produkter och volymer”, säger Cyphemes VD Hugo Garcia-Cotte i en kommentar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x