ÅR Packaging AB, med säte i Lund, har ingått ett strategiskt partneravtal med franska Cypheme SAS. Avtalet gäller en vidareutveckling av ÅR Packagings säkerhetskoncept Futeco. Partneravtalet understyrker också ÅR Packagings avsikt att förvärva en ägarandel i Cypheme.
ÅR Packaging har utvecklat konceptet Futeco, som är en process för att skriva ut kopieringsresistenta och slumpmässiga säkerhetsmarkörer kombinerat med inline-variabla QR-koder direkt på en förpackning.
Målet med partnerskapet med Cypheme är att ÅR Packagings Futeco-koncept ska kombineras med ett AI-system (Artificiell Intelligens), som utvecklats av Cypheme, och där tryckta element på exempelvis en förpackning kan avläsas och identifieras med en mobiltelefons kamera. Med hjälp av Cypheme-tekniken skulle man på så sätt kunna skapa en snabb och enkel lösning, tillgänglig för alla, där man oavsett tid och plats kan verifiera äktheten hos en förpackad produkt.
Kombinationen av ÅR Packagings högpresterande utskriftskoncept Futeco och Cyphemes innovativa teknik skulle erbjuda säkra antiförfalsknings- och spårbarhetsfunktioner, skriver företagen i ett pressmeddelande.
”Jag är glad att vi i linje med vår strategi kan addera ännu en innovativ förpackningslösning till vår produktportfölj. Futecos säkerhetskoncept ger våra kunder en unik lösning för att upptäcka varumärkesförfalskningar och samtidigt få konkurrenskraftiga och ekonomiska marknadsfördelar”, säger ÅR Packagings VD och koncernchef Harald Schulz.
”Det här partnerskapet gör det möjligt för oss att utveckla vår teknik vidare och anpassa den till nya typer av produkter och volymer”, säger Cyphemes VD Hugo Garcia-Cotte i en kommentar.