Är ingen intresserad?

PUBLICERAD: 5 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Bild: ThinFilm

Framtiden är onekligen spännande för förpackningsindustrin och dess kunder, det finns mycket att se fram emot. Förpackningarna kommer att bli mycket mer aktiva på alla möjliga sätt, via nanoteknik, digitaltryck, nya material och varför inte tryckt elektronik.

I dagarna invigdes Swedish Research Laboratory for Printed Electronics i Norrköping och Sverige kan nu stoltsera med en av de mest avancerade produktionsanläggningarna i världen. Nya möjligheter öppnas vilket inte minst framgick av de presentationer som var en del av invigningen.
Mycket av det som testas gentemot förpackningsindustrin är ganska banala saker som till exempel förpackningar som lyser när man öppnar dem, eller som kan kommunicera med en mobiltelefon, men det gavs glädjande nog även exempel på lösningar som tar steget förbi de mer kommersiella applikationerna. Smarta etiketter som kan användas in sjukvården är bara ett exempel. Den generella utvecklingen för tryckt elektronik håller också på att ta steget in i människan, till exempel för att kunna bromsa neurologiska sjukdomar, och inte ens växtriket klarar sig undan, professor Magnus Bergström gav exempel på hur våra växter, till exempel blommor, kan bli solpaneler som alstrar energi. Be mig inte förklara hur det går till, men faktum är att det verkar vara möjligt redan nu att skapa displayliknande egenskaper i bladen på växter. Ja, ja, snart är allt uppkopplat, det kanske kommer att handla om hela skogar!
Intresset från varumärkesägare är stort, det har jag berättat om tidigare. På en konferens i ämnet i Holland förra hösten formligen drällde det av sådana, och de flesta verkade imponerade över hur många möjligheter det finns när det kommer till förpackningar. Samtidigt var man bekymrade över alla möjligheter, vilket spår ska vi välja var en vanlig kommentar. Förmodligen krävs det att någon större aktör vågar satsa och har framgång med en lösning, då lär fler välja att haka på.
Å ena sidan ser vi här superintressanta utvecklingsmöjligheter, men det är högteknologiska lösningar. Går vi ner på lite mer jordnära nivå, på företag med smarta idéer, finns det en del att oroa sig över. Jag har ju två hattar, dels nord emballage, dels Packbridge, och i Packbridge har delar av organisationen under en period dammsugit inte långt ifrån etthundra olika inkubatorer och science parks i Sverige. Man har kontaktat dem per telefon för att få reda på vad man har för spännande start-up företag som har intresse av att knyta kontakter med förpackningsindustrin.
Resultatet är minst sagt oroande, det är knappt man har hittat något, och hos vissa inkubatorer har man knappt varit medveten om att förpackningsindustrin existerar. Här kan man så klart knyta an till min förra ledare där jag konstaterade att branschen behöver minska på revirtänket och bli mer synlig som en bransch. Vi tycker att vi har fått beviset på en osynlighet här och nu ser vi på om detta kan ligga till grund för en Packbridgeaktivitet i en nära framtid där vi tillsammans med industrin försöker hitta lösningar på hur vi ska öka intresset. Kom gärna med synpunkter. Så här kan vi inte ha det. Det är också ett bra ämne att diskutera med kollegor i samband med Top Packaging Summit by Packbridge i Malmö i oktober.

På Brobygrafiska i Sunne finns ett annat exempel på att förpackningsindustrin inte verkar vara välkänd och sedd som den intressanta industri det är. Skolan har startat en utbildning som heter Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion, en yrkeshögskoleutbildning där chanserna att få jobb efter avslutande studier får bedömas som goda. Tyvärr har man svårt att fylla alla platser, cirka en tredjedel fler elever behöver man ha. Kanske behövs även riktade insatser från industrin mot ungdomar, här handlar det trots allt om att se till att hålla branschen fortsatt på en hög teknisk nivå, och det gör man enklast genom att se till att ungdomarna söker sig hit.

Nu står vi inför en månad med två intressanta evenemang, Empack i Kista den 5 och 6 oktober och Top Packaging Summit by Packbridge den 18 och 19 oktober. Du har förmodligen inte råd att missa något av dem. Tidbrist är ingen ursäkt. Nya impulser och nya kontakter bygger en bättre framtid, att sitta vid sitt skrivbord och hoppas att allt ska fortsätta som vanligt är fel strategi. Med andra ord, jag utgår från att vi ses på bägge platserna.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox