aPaks förpackningslösning minskar påsförbrukningen

PUBLICERAD: 15 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

aPaks nya förpackningslösning är en specialutvecklad wellpapplåda med bärhandtag. Lådan kan enkelt vikas ihop efter hemstransporten och tas med till butiken vid nästa köptillfälle.|Butikschefen Michael Strindeborn hoppas kunderna ska anamma ”Ett lyft för miljön”-konceptet och använda aPaks wellpapplåda istället för plast- eller papperspåsar.

Förpackningsföretaget aPak AB har tagit fram en ny förpackningslösning tillsammans med matvarubutiken Maxi ICA Stormarknad i Partille. Förpackningslösningens syfte är att minska förbrukningen av plast- och papperspåsar genom att erbjuda kunden ett smidigare och miljövänligare sätt för transport och hantering av matvaror. 

Konsumtionen av plast- och papperspåsar är ett globalt problem som påfrestar planetens välmående. ICA Stormarknad och aPak arbetar därför aktivt för att motverka problemet och tillsammans har de nu tagit fram konceptet ”Ett lyft för miljön” i syfte att uppmuntra återanvändning och öka medvetenheten hos kunden.

”Det primära målet för projektet är att reducera påsförbrukningen, men jag är också övertygad om att lådan kan erbjuda våra kunder ett lite mer praktiskt sätt att handla. Jag tänker framförallt på kunderna som självscannar och på de, som tröttnat på att matkassarna alltid välter i bilen”, säger butikschefen Michael Strindeborn.

Konceptet består av en specialanpassad wellpapplåda med bärhandtag, som utvecklats och tagits fram av aPak. Den specialanpassade konstruktionen är helt återvinningsbar, staplingsbar och kan enkelt vikas ihop för att på så sätt ta mindre plats, när den inte används. Till skillnad från plast- och papperspåsen är produktens livscykel lång och tanken är att lådan ska kunna användas under mycket långa perioder.

”Vår målsättning med projektet är inte att sälja lådor. Istället hoppas vi att fler får upp ögonen för slit-och-släng- problematiken. Vi vet att det är svårt att förändra och bryta gamla vanor, men med hjälp av vårt budskap och vår nya förpackningslösning kan vi kanske så ett frö för framtiden, som får kunderna att tänka till lite extra när de står och tittar på påsarna nästa gång”, säger Patrik Hansen, projektledare på aPak.

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah