aPaks förpackningslösning minskar påsförbrukningen

PUBLICERAD: 15 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

aPaks nya förpackningslösning är en specialutvecklad wellpapplåda med bärhandtag. Lådan kan enkelt vikas ihop efter hemstransporten och tas med till butiken vid nästa köptillfälle.|Butikschefen Michael Strindeborn hoppas kunderna ska anamma ”Ett lyft för miljön”-konceptet och använda aPaks wellpapplåda istället för plast- eller papperspåsar.

Förpackningsföretaget aPak AB har tagit fram en ny förpackningslösning tillsammans med matvarubutiken Maxi ICA Stormarknad i Partille. Förpackningslösningens syfte är att minska förbrukningen av plast- och papperspåsar genom att erbjuda kunden ett smidigare och miljövänligare sätt för transport och hantering av matvaror. 

Konsumtionen av plast- och papperspåsar är ett globalt problem som påfrestar planetens välmående. ICA Stormarknad och aPak arbetar därför aktivt för att motverka problemet och tillsammans har de nu tagit fram konceptet ”Ett lyft för miljön” i syfte att uppmuntra återanvändning och öka medvetenheten hos kunden.

”Det primära målet för projektet är att reducera påsförbrukningen, men jag är också övertygad om att lådan kan erbjuda våra kunder ett lite mer praktiskt sätt att handla. Jag tänker framförallt på kunderna som självscannar och på de, som tröttnat på att matkassarna alltid välter i bilen”, säger butikschefen Michael Strindeborn.

Konceptet består av en specialanpassad wellpapplåda med bärhandtag, som utvecklats och tagits fram av aPak. Den specialanpassade konstruktionen är helt återvinningsbar, staplingsbar och kan enkelt vikas ihop för att på så sätt ta mindre plats, när den inte används. Till skillnad från plast- och papperspåsen är produktens livscykel lång och tanken är att lådan ska kunna användas under mycket långa perioder.

”Vår målsättning med projektet är inte att sälja lådor. Istället hoppas vi att fler får upp ögonen för slit-och-släng- problematiken. Vi vet att det är svårt att förändra och bryta gamla vanor, men med hjälp av vårt budskap och vår nya förpackningslösning kan vi kanske så ett frö för framtiden, som får kunderna att tänka till lite extra när de står och tittar på påsarna nästa gång”, säger Patrik Hansen, projektledare på aPak.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x