Anrik akvavit kommer i nya förpackningar lagom till jul

PUBLICERAD: 12 december 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Klassiska svenska snapsen O.P. Andersson Aquavit lanserar nu sin 70-cl flaska i lättviktsglas. (Bild pressbild)|Den större 70-cl flaskan består nu av lättviktsglas och den mindre 35-cl flaskan består av återvinningsbar PET-plast. (Bild pressbild)|Skuggor och tredimensionella element har skalats bort från den tidigare etiketten (till vänster) och den nya etiketten,(t.h.) är nu mer trogen äldre originalteckningar. (Bild pressbild)

Lagom till jul lanseras anrika svenska snapsen O.P. Andersson Aquavit i helt nya flaskförpackningar av lättviktsglas och i återvinningsbar PET. Tillsammans sparar de nya flaskorna över 150.000 kg glas per år.

Den större 70-cl flaskan består nu av lättviktsglas och den mindre 35-cl flaskan består av återvinningsbar PET-plast. (Bild pressbild)

O.P. Anderson Aquavit, som grundades 1891 och är Sveriges äldsta akvavit, framställs helt ekologiskt och har idag ett svinn på endast 4,2 procent. Arbetet med att få ner den siffran till noll fram till år 2030 – i linje med varumärkets övergripande hållbarhetsstrategi – är i full gång och lagom till julhelgerna i år växlar man upp sina gröna ambitioner genom att minska användningen av glas för sin traditionella 70-centiliters flaska som övergår till lättviktsglas.

Den nya flaskan i lättviktsglas väger mer än 100 gram mindre än den förra glasflaskan, vilket sparar upp till 74.800 kg glas per år och minskar koldioxidutsläpp från flasktillverkning och transport med 22 procent i jämförelse med den tidigare flaskan.

När det gäller den mindre 35-centiliters flaskan lämnar man glas som förpackningsmaterial helt och hållet och använder sig i fortsättningen av en återvinningsbar PET-flaska, där 25 procent består av återvunnen PET (rPET).
Satsningen på en 35-cl PET-flaska innebär att man sparar ytterligare 75.400 kg glas per år samt får 70 procent lägre koldioxidutsläpp från flasktillverkning och transport.

Skuggor och tredimensionella element har skalats bort från den tidigare etiketten (till vänster) och den nya etiketten (t.h.) är nu mer lik äldre originalteckningar. (Bild pressbild)

”Vikt och material har givetvis betydelse, när det gäller förpackningens klimatpåverkan. En tyngre glasflaska innebär mer koldioxidutsläpp som uppstår under tillverkningsprocessen och i transportledet. Vi märker också att våra kunder i högre grad efterfrågar mer hållbara förpackningsalternativ och att som konsument kunna välja ett miljövänligare alternativ ska inte vara krångligt. Tvärtom så ska det vara enkelt”, säger Marcus Pedersen, Global Senior Brand Manager, O.P. Anderson Aquavit.

Förutom nya förpackningar har även den klassiska O.P. Andersson-etiketten fått ett mindre ansiktslyft. Med syfte att skapa en tidsenlig etikett, som samtidigt tar tillvara varumärkets långa historia och tradition, har skuggor och tredimensionella element skalats bort. Den nya etiketten, med förfinad tvådimensionell design, tar avstamp från äldre originalteckningar.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah