Annorlunda marmeladburk vann pris för bästa design

PUBLICERAD: 4 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Duerr´s nya citrusliknande marmeladburkar|tillverkade av Ardagh

Glas- och metallförpackningstillverkaren Ardagh Group och brittiska sylt- och marmeladtillverkaren Duerr´s har vunnit pris för bästa förpackningsdesign i tävlingen World Food Innovation Awards, anordnad av FoodBev Media.
Priset tilldelades en annorlunda marmeladburk i glas, som Ardagh utvecklat och som till både form och känsla påminner om en citrusfrukt!

Juryn var mycket imponerad av den annorlunda marmeladburken, som när den är tömd kan användas exempelvis som cocktailglas eller ljusstake…

”Den ser ut som citrusskal – och den känns som citrusskal!”, tyckte juryn om den speciella ”knottriga” ytan på marmeladburken.

Den klotformade glasburken togs fram av Ardaghs designteam efter precisa anvisningar från Duerr´s VD Mark Duerr, som ville ha en unik marmeladburk, som såg ut som och kändes som en citrusfrukt.

”Former och utseende på marmeladburkar har varit desamma under lång tid. Våra konsumentundersökningar pekade på att det var dags att komma med något nytt, som kunde skaka om produktkategorin och locka de yngre konsumenterna”, säger Richard Duerr, försäljnings- och marknadschef.

Även om den klotformade burken såg enkel ut på papper, så blev det en uppgift full med tekniska utmaningar att tillverka den i glas. Men med hjälp av såväl 3D-skrivare som CAD-program och prototyptillverkning fick man till slut fram en citrusformad burk, som uppfyllde alla krav på användarvänlighet, hållbarhet och de önskade estetiska egenskaperna. Speciellt besvärligt var det att få fram den rätta ytan på burken – där krävdes det flera modeller och prototyper, innan Ardagh-teamet lyckades åstadkomma en glasyta, som gav samma taktila upplevelse som när man känner skalet på en citron eller apelsin.

Etiketteringen av de nya marmeladburkarna krävde också en speciallösning. De pappersbaserade etiketter, som tidigare prytt Duerr´s marmeladburkar, skulle ha förstört den taktila upplevelsen och därför valde man istället att förse burkarna med heltäckande krympetiketter, vilka är så tunna att den underliggande ”fruktskalsytan” fortfarande känns tydligt, när man håller i burken.

De nya burkarna lanserades i Storbritannien i oktober i fjol och har både väckt uppseende och blivit populära

”Vi är mycket glada över att vår nya burk har blivit prisbelönt för bästa förpackningsdesign. Den nya förpackningen är en stor succé och konsumenterna säger att de kan inte vänta med att använda burkarna till allt från ljushållare för värmeljus till cocktailglas, när innehållet väl är slut”, säger Richard Duerr.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432