Allerums ostar i ny fräsch förpackning från Superfos

PUBLICERAD: 3 december 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Den  nya ostförpackningen är en kilformad och formsprutad plastförpackning försedd med syrebarriär.|Superfos nya ostförpackning kan sättas fram direkt på bordet utan något extra serveringsfat.

Dagens konsumenter vill ha förpackningar som underlättar vardagen och därför har Skånemejerier nu lanserat en ny praktisk ostförpackning. Danska RPC Superfos, som ingår i brittiska plastkoncernen RPC, står bakom denna kundanpassade och kilformade lösning av formsprutad plast med syrebarriär.

Superfos nya plastförpackning gör det enklare att njuta av lagrad hårdost utan hantering av kladdiga plastpåsar eller folie och som dessutom kan plockas fram direkt på bordet utan något extra serveringsfat. Förpackningen är utvecklad i nära samarbete mellan Skånemejerier och RPC Superfos.

”´Convenience´ är en mycket tydlig trend just nu, samtidigt som ostförpackningarna i princip knappt har förändrats alls sedan 50-talet. Vi vill gärna förbättra hela matupplevelsen, så att vi på alla sätt kan erbjuda våra kunder något speciellt när de köper lagrade Allerum-ostar. Med den nya förpackningen från Superfos, som har specialutvecklats för oss, har vi lyckats blåsa nytt liv i ostförpackningens image. Den nya lösningen betyder att vår ost klart skiljer sig från de övriga i kyldisken”, säger Jannica Andersson, Brand Manager Allerum & Cheese, hos Skånemejerier.

Under utvecklingen av förpackningen gjorde Skånemejerier flera olika typer av undersökningar för att ta reda på konsumenternas preferenser och för varje runda med kommentarer, reaktioner och förslag gjordes nya anpassningar av designen. Den slutliga utgåvan av förpackningen, som liknar en tårtbit, sattes i produktion när personerna i testpanelen efter en veckas användning hemma gav prototypen extra positiva recensioner.

Slutresultatet är en kilformad överdel på en trekantig botten, vilken även fungerar som lock. Inuti överdelen skyddas osten av ett plastmembran och en syrebarriär. En del av överdelen är transparent vilket innebär att ostens gula färg syns och på så vis ingår i det sammantagna visuella uttrycket. Trycket på förpackningen är gjord med IML-teknik (In-Mould-Labelling).

När osten ska avnjutas, lyfter man bort det trekantiga locket och plastmembranet, sätter tillbaka locket igen och vänder på förpackningen. Sedan lyfter man av överdelen och osten är redo för servering på locket, som på bordet fungerar som botten. När det är dags att duka undan igen, kan överdelen enkelt åter sättas på igen och sedan är det bara att ställa tillbaka osten i kylen.

”Med vår nya förpackning behöver man inte längre lägga osten i en ny påse, när man brutit originalförpackningen. Den fina ostsmaken bevaras och osten ligger väl skyddad i förpackningen, även efter att den har öppnats”, förklarar Jannica Andersson.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker