Ahlstrom-Munksjö ”bantar” sitt bolagsnamn och omorganiserar

PUBLICERAD: 21 juni 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Hans Sohlström är VD och koncernchef i finsk-svenska Ahlstrom-Munksjö, som snart byter namn till enbart ”Ahlstrom”. (Bild Ahlstrom-Munksjö. Bilden är ett montage)|Mark Ushpol leder affärsområdet Livsmedels- och konsumentförpackningar. (Bild fr LinkedIn)|Markus Westerkamp tillträder den nyinrättade posten som COO. (Bild fr LinkedIn)

Finsk-svenska Ahlstrom-Munksjö, med verksamhet inom förpackningar, mm., omorganiseras med syftet att stärka sin position inom hållbara special- och fibermaterial.

Omorganisationen innebär bland annat att man avknoppar verksamheten inom pappersområdet ”Decor”, och organiserar de resterande verksamheterna i fem specificerade divisioner, inriktade på lika många slutmarknader.

Avknoppningen av ”Decor”-området innebär också att man ”bantar” sitt företagsnamn och i fortsättningen enbart kommer att heta Ahlstrom.

Decor-verksamheten, som levererar pappersbaserade produkter inom inredningsområdet, har verkat under varumärket ”Munksjö” i mer än 25 år och även om affärsområdet under de senaste åren ingått i varumärket ”Ahlstrom-Munksjö” så är verksamheten mest känd som enbart ”Munksjö”. När den verksamheten nu ska avknoppas och fortsätta som ett fristående bolag under namnet ”Munksjö” – vilket beräknas genomföras under tredje kvartalet 2022 – så blir det också en naturlig följd att ”Munksjö” tas bort från företagsnamnet Ahlstrom-Munksjö.

Ahlstrom-Munksjö skriver i ett pressmeddelande att man under de senaste fem åren tredubblats i storlek genom förvärv, sammanslagningar och organisk tillväxt. Företaget säger sig vara unikt positionerat för en strategi som innebär att man inriktar sig på de växande marknaderna för fiberbaserade specialmaterial.

”Vi accelererar nu takten i genomförandet av strategin för att bygga ett starkare företag för en hållbar framtid och fånga de betydande möjligheterna både att växa och förbättra lönsamheten. Vår strategiska ambition för 2025 är att bli ledande när det gäller att kombinera fibrer till prestandamaterial för en hållbar värld. Skarpare strategiskt fokus, mer ambitiösa hållbarhetsmål och en skräddarsydd verksamhetsmodell kommer att göra det möjligt för oss att effektivt adressera attraktiva och distinkta slutmarknader för att ytterligare förbättra våra konkurrensfördelar och värdeskapande för våra intressenter”, säger VD och koncernchef Hans Sohlström.

Bolagets nya strategi innebär bland annat att verksamheten organiseras i följande fem divisioner/affärsområden:

* Livsmedels- och konsumentförpackningar
* Hälsovård
* Filtrering (luft- och vätskefiltreringsapplikationer)
* Byggnadsmaterial
* Tekniska material (isolering, beläggningar, tejp, mm)

Mark Ushpol leder affärsområdet Livsmedels- och konsumentförpackningar. (Bild fr LinkedIn)

Inom området ”Livsmedels- och konsumentförpackningar” ska Ahstrom fortsätta att leverera lösningar för förbättrad livsmedelssäkerhet, produktkonservering och bakterieförebyggande material, som hjälper till att förlänga produkters livslängd och skydda människors hälsa. Affärsområdet kommer som tidigare att ledas av Mark Ushpol, som har en gedigen bakgrund inom pappers- och förpackningsindustrin.

”Marknadstillväxten inom livsmedels- och konsumentförpackningar drivs av en förändring mot hemleverans och e-handel samt hållbara pappersprodukter som kan ersätta plast”, skriver företaget i pressmeddelandet.

Organisationen med de fem divisionerna/affärsområdena är planerad att börja fungera från och med den 1 juli i år. Företaget uppger att divisionerna är inriktade mot lika många växande och distinkta slutmarknader, vilket möjliggör betydande organisk och oorganisk tillväxt för koncernen.

Företaget lanserar också en ambitiös hållbarhetsstrategi med specifika mål.

Markus Westerkamp tillträder den nyinrättade posten som COO. (Bild fr LinkedIn)

”Vi strävar efter att alla nya produktintroduktioner ska tjäna syftet att rena och skydda och vara hållbara genom design. Medan strategin sträcker sig över miljömässiga, sociala och styrande faktorer, ligger särskilt fokus på omedelbara förbättringar av klimatprestanda. Ahlstrom-Munksjö förbinder sig till initiativet 1,5°C Science Based Target mot 2030 och till Net Zero-utsläpp senast 2050”, säger Hans Sohlström.

I samband med den nya organisationen inrättar Ahlstrom-Munksjö också en ny COO-funktion som ska stödja den nya decentraliserade driftsmodellen. Tjänsten kommer att innehas av Markus Westerkamp, som tidigare varit chef för området ”Advanced Solutions” inom koncernen. Han tillträder sin nya position den 1 juli i år.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x